Popis aktivity: Aktivita obsahuje 20 čtveřic karet. Vždy k sobě patří 4 karty se stejným výsledkem a tvoří dohromady velký trojúhelník (1 bílá uprostřed a 3 barevné dokola). Na zadní straně karet je kontrola. Čtveřice jsou tvořeny shodnými částmi celku vyjádřených zlomkem v základním tvaru, desetinným číslem, procenty a dalším zlomkem (desetinným či jiným, pokud je desetinný zlomek současně zlomkem v základním tvaru).
Cíl: Zopakování či upevnění znalosti shodných částí celku vyjádřených zlomkem, procenty a desetinným číslem.
Sada obsahuje:
strana 1: pokyny pro učitele
strana 2-21: 20 sad karet s výsledky (+ řešení)
Strany 2-21 tisknout oboustranně (překlápět po delší hraně).
Možnosti použití:
- Pomůcku doporučuji vytisknout (strany 2-21 oboustranně), zalaminovat a rozstříhat (možno používat opakovaně).
- Kontrola je vždy na zadní straně karet (karty z jedné sady jsou očíslované stejnými čísly).
Jak s materiálem pracovat:
- Rozdejte vystřižené kartičky do skupin (po 2-5 žácích), případně mohou žáci pracovat samostatně (např. jako práci navíc, pokud mají již hotovo).
- Nechte žáky složit vždy 4 karty se stejným výsledkem k sobě.
- Náročnost (zejména časovou) lze ovlivnit také množstvím zadaných sad, tzn. jedna skupina může mít všechny sady, jiná např. o 4 sady méně.
- V průběhu práce učitel prochází třídu a pomáhá žákům s případnými nejasnostmi.
- Poté proveďte kontrolu – kontrola je na druhé straně karet (karty jsou označeny čísly).
- Nezapomeňte na zpětnou vazbu – které příklady dělaly žákům největší problém apod.
Přínos pomůcky:
- Aktivizace žáků.
- Podpora spolupráce mezi žáky.
- Manipulativní činnost – zapojení více smyslů do výuky.
- V případě samokontroly žáků rozvoj samostatnosti a zodpovědnosti.