MNOHOÚHELNÍKY, TROJÚHELNÍKY
Tento materiál umožňuje opravdu velké množství využití.
Obsahuje celkem 18 A4 pdf, ovšem některé jsou jen modifikacemi pro jiné aktivity, viz níže.
Základem materiálu je A4 (viz obrázky) s útvary a 10 vlastnostmi.
V „plné” verzi se jedná o 5 trojúhelníků, 8 čtyřúhelníků, dále pětiúhelník a šestiúhelník (verzí je více, viz dále).
Podrobný výpis všech útvarů:
- trojúhelník - obecný
- trojúhelník - rovnoramenný
- trojúhelník - rovnostranný
- trojúhelník - pravoúhlý
- trojúhelník - pravoúhlý rovnoramenný
- čtyřúhelník - obecný
- lichoběžník - obecný
- lichoběžník - rovnoramenný
- lichoběžník - pravoúhlý
- čtverec
- kosočtverec
- obdélník
- kosodélník
- pětiúhelník - pravidelný
- šestiúhelník - pravidelný
Celý materiál je pro různé potřeby učitelů rozdělen do více kategorií:
· všech 15, viz výše
· jen trojúhelníky
· jen čtyřúhelníky, pětiúhelník a šestiúhelník
· jen čtyřúhelníky
V základní aktivitě žáci hádají/určují daný útvar na základě jeho vlastností. Mají před sebou všechny útvary (popř. jen trojúhelníky, jen čtyřúhelníky...) a ptají se (učitele, spolužáka), ten jim odpovídá.
Po několika vhodně mířených otázkách by měli útvar odhalit.
Otázky mohou číst/vybírat z připravených lístečků (součást materiálu).
Popř. otázky losuje učitel, nějaký žák.
Po této základní stránce s hádáním útvarů jsem přidal další stránku se vzorci pro obsah a obvod.
Vytvořil jsem i „zrcadlovou” variantu, takže je možný oboustranný tisk na předchozí A4 s tabulkami a tím se rozšiřují možnosti využití materiálu.
Připomínám, že v listech jsou zvlášť i trojúhelníky, čtyřúhelníky a čtyřúhelníky s pěti a šestiúhelníkem:
Všechny varianty mají i A4 s prázdnými tabulkami na vyplnění.
A na závěr jsem přidal A4 s prázdnými tabulkami, které může učitel opět různě využít.
Možnosti práce s materiálem
Mnoho aktivit jistě vymyslíte sami, zde pro inspiraci:
ANO/NE
Jeden žák si tajně zvolí/vylosuje jeden útvar a ostatní (celá třída, spolužák, ostatní ve skupině) se ptají, on smí odpovídat pouze ano/ne. Žáci mají před sebou útvary a odškrtávají si ty, které to nejsou - předpokládám tisk na zalaminovaný papír, odškrtávají smazatelnou fixou.
NORMÁLNÍ OTÁZKY
Jako předchozí aktivita, ale žáci se mohou ptát na cokoliv.
OMEZENÝ POČET OTÁZEK
Daný útvar musejí uhodnout do 3, 4, 5... otázek.
PROCVIČOVÁNÍ VZORCŮ
Žáci ve skupině mají materiál rozstříhaný na kartičky a vzájemně se zkouší na vzorce, zkouší vysvětlit, proč daný vzorec vypadá zrovna takto.
VYTVOŘTE SKUPINY, KTERÉ...
Učitel kartičky vytiskne 2x (pro 15 žáků stačí jednou). Poté vyvolává skupinky, které mají stejnou vlastnost.
Např.: vytvořte skupinky, které mají stejný počet pravých úhlů (tedy nula, 1, 2, 4). Skupinka se pak zkontroluje sama.
PŘEHLED PRO ŽÁKY
Učitel může materiál i prostě vytisknout a dát žákům (třeba k nalepení do sešitu). A to jak přehled vlastností, tak vzorce.
OPAKOVÁNÍ K VYPLNĚNÍ
Varianta s prázdnou tabulkou se dá využít na začátku roku ke zopakování vlastností mnohoúhelníků, popř. trojúhelníků. Žáci vyplňují sami, ve dvojicích, skupinách.
NÁHODNĚ LOSOVANÉ OTÁZKY
Zajímavá varianta, kdy hraje velkou roli náhoda. Otázky na mnohoúhelníky se totiž losují.
A je-li např. první otázka na počet stran a odpověď je „šest”, pak se první otázkou hned uhodne šestiúhelník.
KARTIČKY - OPAKOVÁNÍ VE DVOJICÍCH
Žák má kartičku s odpověďmi (tabulkou) a ptá se spolužáka na jednotlivých 10 otázek. („Mám pravoúhlý lichoběžník. Kolik má stran? Kolik má úhlopříček?” ...)
Závěr
Věřím, že mnoho dalších aktivit s tímto materiálem vymyslíte sami, popř. vaši žáci.
Cílem je procvičit, zopakovat si vlastnosti trojúhelníků a čtyřúhelníků (plus pětiúhelníku a šestiúhelníku - pravidelných).
Žáci si uvědomí, co jsou strany, úhlopříčky, osy souměrnosti, úhly, rovnoběžnost... zopakují si, naučí se odvodit si vzorce pro obsah a obvod, názvosloví geometrických útvarů a mnoho dalšího.
Věřím, že vám tento materiál hodně usnadní práci, pomůže při procvičování trojúhelníků a čtyřúhelníků.
A hlavně - doufám, že tyto různé formy procvičování budou pro žáky zábavné.
Jiří Grambal