Žáci (ve dvojici, skupině) s pomocí rozstříhaných rovinných útvarů hledají společné vlastnosti, které vedou k roztřídění konvexních čtyřúhleníků a trojúhelníků dle vlastností.
Obsah
- 22 čtyřúhelníků k vystřižení a třídění,
- diagram s řešením rozdělení konvexních čtyřúhelníků,
- 18 trojúhelníků k vystřižení a třídění,
- tabulka s řešením dle délky stran a velikosti úhlů,
- tabulka pro žáky k vypsaní čísel, shodných vlastností a pojmenování této skupiny - lze jen načrtnout do sešitu.
Způsob práce
- žákům do dvojice/skupiny rozdám pracovní listy s očíslovanými rovinnými útvary. Hledáme rozdělení útvarů na skupiny, pro které jsou charakteristické určité vlastnosti. Žáci nahoře na 1. straně mají zadání:
- rozstříhej na jednotlivé útvary,
- pojmenuj očíslované rovinné útvary, např. čtverec, obdélník, ...
- dej k sobě do jedné skupiny čtyřúhelníky, které mají stejné vlastnosti,
- do tabulky vepiš čísla skupiny rovinných útvarů a k nim vlastnosti, proč jsi je k sobě přiřadil(a)
- v hodině mají na skupinovou práci daný čas, po uplynutí práci zastavím, na tabuli, nebo jen ústně se bavíme jaké vlastnosti a skupiny vymysleli, ostatní žáky nechávám reagovat na návrhy ostatních, objevují se např. malý/velký čtverec, hodně šišatý, ...
- Správné a finální kategorie shrneme na tabuli a poté do sešitu s vlastnostmi.