Pythagorova věta - 60 příkladů, oboustranné karty (zadání a řešení)
3 obtížnosti:
- lehká
- střední
- těžká
Vítám vás u svého materiálu.
Předpokladem je, že učitel materiál:
- oboustranně vytiskne (na tvrdší papír, aby nebyl průhledný)
- zalaminuje (aby se dal mazat)
- rozstříhá na A5
Jednotlivé příklady pak žáka vedou postupem při výpočtu strany trojúhelníka pomocí Pythagorovy věty.
Jedná se o pomůcku na čistě mechanický postup, nejsou zde slovní úlohy, vždy jen trojúhelník, kdy je cílem vypočítat některou ze tří stran.
Žák je veden pomocí následujících kroků (viz náhled v přiložených fotkách):
- zaškrtne, zda bude počítat přeponu nebo odvěsnu (a u toho si vždy zopakuje, že přepona je nejdelší strana)
- zapíše, kterou stranu bude počítat
- vypíše délky známých stran a jednu označí x
- podtrhne jeden ze tří vzorců - nemusí je tedy znát, jen musí vybrat správný (tím si ho při každém počítání připomene)
- následuje výpočet krok za krokem
- dosazení do vzorce
- výpočet druhých mocnin
- sečtení/odečtení
- odmocnění a zaokrouhlení na 2 des. m.
- napsání odpovědi s jednotkou
Kalkulačky
Využití kalkulaček je na učiteli, zda ano či ne. Zda budou odmocniny hledat v tabul-kách, odhadovat, na mobilu, na kalkulačce.
Obtížnosti:
Prvních 20 příkladů je lehkých - zelená, dalších 20 je středních - modrá a posledních 20 je těžkých - červená.
- Lehké: odmocnina vyjde vždy celé číslo, dá se i určit z hlavy.
- Střední: zadaná čísla jsou celá čísla, odmocnina již nevyjde celé číslo.
- Těžké: zadaná čísla jsou desetinná.
Záleží jen na učiteli, která zadání vytiskne, zda všechna, nebo jen některá.
Tisk:
Předpokládá se oboustranný tisk, kdy je třeba správně tisk nastavit - na mé tiskárně se musí zaškrtnout “Převrátit na kratším okraji,” ale každá tiskárna to může mít jinak.
Metody práce
- Výše popsaná předpokládaná metoda, kdy si žák vybere jeden příklad s nějakou obtížnosti, vyplňuje smazatelnou fixou a poté otočí a zkontroluje na druhé straně. Poté smaže a vrátí, vezme si další příklad.
- Učitel může žákům vytisknout jen zadání a dát jako procvičování s následnou kontrolou a případným nalepením do sešitu.
- Příklad můžepromítat na interaktivní tabuli - proto je přiložena i “A4 verze”. Při prohlížení tohoto PDF je třeba nastavit, aby se soubor ukazoval po stránkách a ne průběžně.
Závěrem:
Doufám, že tento materiál pomůže vašim žákům v pochopení toho, že Pythagorova věta není nic těžkého, ale jednoduchý mechanický postup.
A poté žáky jistě čekají slovní úlohy...
Tak hodně zdaru!
Jiří Grambal