Pythagorova věta - oboustranné karty

Předmět:
Kategorie:
Počet stran:
60
Velikost: 7.83 MB
Typ souboru: zip
Prodávající Jiří Grambal
Nahráno:
Naposledy upraveno:
22. 8. 2024
Sdílet:

Pythagorova věta - 60 příkladů, oboustranné karty (zadání a řešení)

3 obtížnosti:

  • lehká
  • střední
  • těžká

Vítám vás u svého materiálu.

Předpokladem je, že učitel materiál:

  • oboustranně vytiskne (na tvrdší papír, aby nebyl průhledný)
  • zalaminuje (aby se dal mazat)
  • rozstříhá na A5

Jednotlivé příklady pak žáka vedou postupem při výpočtu strany trojúhelníka pomocí Pythagorovy věty.

Jedná se o pomůcku na čistě mechanický postup, nejsou zde slovní úlohy, vždy jen trojúhelník, kdy je cílem vypočítat některou ze tří stran.

Žák je veden pomocí následujících kroků (viz náhled v přiložených fotkách):

  1. zaškrtne, zda bude počítat přeponu nebo odvěsnu (a u toho si vždy zopakuje, že přepona je nejdelší strana)
  2. zapíše, kterou stranu bude počítat
  3. vypíše délky známých stran a jednu označí x
  4. podtrhne jeden ze tří vzorců - nemusí je tedy znát, jen musí vybrat správný (tím si ho při každém počítání připomene)
  5. následuje výpočet krok za krokem
  6. dosazení do vzorce
  7. výpočet druhých mocnin
  8. sečtení/odečtení
  9. odmocnění a zaokrouhlení na 2 des. m.
  10. napsání odpovědi s jednotkou

 

Kalkulačky

Využití kalkulaček je na učiteli, zda ano či ne. Zda budou odmocniny hledat v tabul-kách, odhadovat, na mobilu, na kalkulačce.

 

Obtížnosti:

Prvních 20 příkladů je lehkých - zelená, dalších 20 je středních - modrá a posledních 20 je těžkých - červená.

  • Lehké: odmocnina vyjde vždy celé číslo, dá se i určit z hlavy.
  • Střední: zadaná čísla jsou celá čísla, odmocnina již nevyjde celé číslo.
  • Těžké: zadaná čísla jsou desetinná.

Záleží jen na učiteli, která zadání vytiskne, zda všechna, nebo jen některá.

 

Tisk:

Předpokládá se oboustranný tisk, kdy je třeba správně tisk nastavit - na mé tiskárně se musí zaškrtnout “Převrátit na kratším okraji,” ale každá tiskárna to může mít jinak.

 

Metody práce

  • Výše popsaná předpokládaná metoda, kdy si žák vybere jeden příklad s nějakou obtížnosti, vyplňuje smazatelnou fixou a poté otočí a zkontroluje na druhé straně. Poté smaže a vrátí, vezme si další příklad.
  • Učitel může žákům vytisknout jen zadání a dát jako procvičování s následnou kontrolou a případným nalepením do sešitu.
  • Příklad můžepromítat na interaktivní tabuli - proto je přiložena i “A4 verze”. Při prohlížení tohoto PDF je třeba nastavit, aby se soubor ukazoval po stránkách a ne průběžně.

 

Závěrem:

Doufám, že tento materiál pomůže vašim žákům v pochopení toho, že Pythagorova věta není nic těžkého, ale jednoduchý mechanický postup.

A poté žáky jistě čekají slovní úlohy...

Tak hodně zdaru!

 

Jiří Grambal

Další produkty od autora Jiří Grambal

334851
Fyzika
ZŠ – 2. STUPEŇ
Skládačky
Převody jednotek délky - zábavné spojování dvojic Materiál je určený k procvičení převodů jednotek žáků 2. stupně. Žáci
65.00 Kč
334927
Fyzika
ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Grafy ve fyzice - dráha, rychlost, čas Úvod Předem děkuji za případné zakoupení tohoto materiálu. Pevně doufám, že jej v
130.00 Kč
384941
Fyzika
6., 7., 8., 9., SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Převody jednotek délky – vlastní metoda pomocí pruhů s postupnými výpočty Smysl materiálu Smyslem tohoto materiálu je
120.00 Kč
334923
Fyzika
ZŠ – 2. STUPEŇ
Skládačky
Převody jednotek délky - zábavné spojování dvojic Materiál je určený k procvičení převodů jednotek žáků 2. stupně. Žáci
65.00 Kč
Pythagorova věta - oboustranné karty Pythagorova věta - oboustranné karty
Pythagorova věta - 60 příkladů, oboustranné karty (zadání a řešení)3 obtížnosti:lehkástřednítěžkáVítám vás u svého materiálu.Předpokladem je, že učitel materiál:oboustranně vytiskne (na tvrdší papír, aby nebyl průhledný)zalaminuje (aby se dal mazat)rozstříhá na A5Jednotlivé příklady pak žáka vedou postupem při výpočtu strany trojúhelníka pomocí Pythagorovy věty.Jedná se o pomůcku na čistě mechanický postup, nejsou zde slovní úlohy, vždy jen trojúhelník, kdy je cílem vypočítat některou ze tří stran.Žák je veden pomocí následujících kroků (viz náhled v přiložených fotkách):zaškrtne, zda bude počítat přeponu nebo odvěsnu (a u toho si vždy zopakuje, že přepona je nejdelší strana)zapíše, kterou stranu bude počítatvypíše délky známých stran a jednu označí xpodtrhne jeden ze tří vzorců - nemusí je tedy znát, jen musí vybrat správný (tím si ho při každém počítání připomene)následuje výpočet krok za krokemdosazení do vzorcevýpočet druhých mocninsečtení/odečteníodmocnění a zaokrouhlení na 2 des. m.napsání odpovědi s jednotkou KalkulačkyVyužití kalkulaček je na učiteli, zda ano či ne. Zda budou odmocniny hledat v tabul-kách, odhadovat, na mobilu, na kalkulačce. Obtížnosti:Prvních 20 příkladů je lehkých - zelená, dalších 20 je středních - modrá a posledních 20 je těžkých - červená.Lehké: odmocnina vyjde vždy celé číslo, dá se i určit z hlavy.Střední: zadaná čísla jsou celá čísla, odmocnina již nevyjde celé číslo.Těžké: zadaná čísla jsou desetinná.Záleží jen na učiteli, která zadání vytiskne, zda všechna, nebo jen některá. Tisk:Předpokládá se oboustranný tisk, kdy je třeba správně tisk nastavit - na mé tiskárně se musí zaškrtnout “Převrátit na kratším okraji,” ale každá tiskárna to může mít jinak. Metody práceVýše popsaná předpokládaná metoda, kdy si žák vybere jeden příklad s nějakou obtížnosti, vyplňuje smazatelnou fixou a poté otočí a zkontroluje na druhé straně. Poté smaže a vrátí, vezme si další příklad.Učitel může žákům vytisknout jen zadání a dát jako procvičování s následnou kontrolou a případným nalepením do sešitu.Příklad můžepromítat na interaktivní tabuli - proto je přiložena i “A4 verze”. Při prohlížení tohoto PDF je třeba nastavit, aby se soubor ukazoval po stránkách a ne průběžně. Závěrem:Doufám, že tento materiál pomůže vašim žákům v pochopení toho, že Pythagorova věta není nic těžkého, ale jednoduchý mechanický postup.A poté žáky jistě čekají slovní úlohy...Tak hodně zdaru! Jiří Grambal
UUCZ-620259
Matematika>Pracovní listy>ZŠ – 2. STUPEŇ
45.00