ROZKLAD ČÍSEL, POMOCNÍK NA SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ

Předmět:
Ročník:
Kategorie:
Počet stran:
17
Velikost: 209.06 KB
Typ souboru: pdf
Prodávající Kristýna Ecklová
Nahráno:
Naposledy upraveno:
10. 10. 2025
Sdílet:

🎯 Cíl aktivity

Porozumět řádům čísel (jednotky, desítky, stovky, tisíce)

Procvičit sčítání a odčítání na konkrétních (manipulačních) pomůckách

Upevnit představu o přeskupování řádů (např. 10 jednotek = 1 desítka)

🧩 Pomůcky

Kartičky s čísly: 1–9, 10–90, 100–900, 1000–9000 atd.

Kartičky se znaménky: +, –, =

Tabulka s řády: J – D – S – TIS. – DTIS. – STIS.

Barevné značení řádů

🪄 Postup

1️⃣ Opakování řádů

Učitel ukáže tabulku řádů a vysvětlí, že:

10 jednotek = 1 desítka

10 desítek = 1 stovka

10 stovek = 1 tisíc

Děti si to mohou názorně vyzkoušet:

💡 Např. položí 10 kartiček „1“ → učitel je spojí a ukáže kartičku „10“.

2️⃣ Skládání čísel

Žák dostane úkol: „Slož číslo 234.“

Najde kartičky: 200 + 30 + 4

Položí je do správných řádů (S, D, J)

➡️ Dítě vidí, že každá část má jiné místo i hodnotu.

3️⃣ Sčítání

Např. 200 + 60 = 260

Dítě přiloží kartičky k sobě, přečte výsledek.

Může si ho zapsat do tabulky podle řádů.

Postupně přidává víc kartiček: 300 + 40 + 2 = 342

4️⃣ Odčítání

Učitel složí 580 (500 + 80).

Zadá: „Odeber 80.“ → dítě odstraní kartičku 80 → zůstane 500.

Nebo: „Kolik zbude, když z 230 odeberu 30?“ → dítě sundá kartičku 30 → 200.

5️⃣ Přeskupování

Dítě má 9 jednotek a dostane ještě 3 → „Kolik už máš?“

Dítě spočítá 12, učitel ukáže, že 10 jednotek = 1 desítka a 2 jednotky zůstanou.

Kartičky se vymění: 10× „1“ → 1× „10“ + 2× „1“.

🧠 Diferenciace

Objevitel (lehčí varianta):

Pracuje jen s jednotkami, desítkami, stovkami.

Skládá jednoduchá čísla do 100 nebo 1000.

Expert (náročnější varianta):

Zahrnuje tisíce, přeskupování, vícečlenné příklady (např. 300 + 40 + 9).

Pracuje s převody (např. 10 D = 1 S).

💬 Tipy na hru

„Postav číslo“ – učitel řekne číslo, děti ho složí z kartiček.

„Co chybí?“ – část kartiček se schová, dítě doplní.

„Změň číslo“ – z 230 udělej o 100 víc, o 1

Další produkty od autora Kristýna Ecklová

920291
Prvouka
2., 3., 4.
Pracovní listy
Tento autorský soubor pracovních listů je určen žákům pro 1. stupeň základní školy, zejména 2. až 4. ročníku, jako
89.00 Kč
941183
Český jazyk
2., 3., 4., 5., 6., 7.
Písničky, básničky
Jazykolamy jsou hravé a zábavné pomůcky pro procvičování řeči a jazyka. Dětem pomáhají rozvíjet výslovnost, rytmus
30.00 Kč
960715
Etická výchova
2., 3., 4., 5., ZŠ – 1. STUPEŇ
Demonstrační obrázky - kartičky
Anotace Materiál obsahuje 100 kartiček určených pro ranní kruhy a etickou výchovu na 1. stupni ZŠ (2.–5. ročník)
40.00 Kč
944139
Český jazyk
MŠ, Školní družina, MŠ - předškoláci, 1., 2., 3.
Demonstrační obrázky - kartičky
Více o materiálu Kelímek ranních aktivit – 120 úkolů pro každý den ve školce Tento materiál je určen pedagogům
40.00 Kč
ROZKLAD ČÍSEL, POMOCNÍK NA SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ ROZKLAD ČÍSEL, POMOCNÍK NA SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ
🎯 Cíl aktivityPorozumět řádům čísel (jednotky, desítky, stovky, tisíce)Procvičit sčítání a odčítání na konkrétních (manipulačních) pomůckáchUpevnit představu o přeskupování řádů (např. 10 jednotek = 1 desítka)🧩 PomůckyKartičky s čísly: 1–9, 10–90, 100–900, 1000–9000 atd.Kartičky se znaménky: +, –, =Tabulka s řády: J – D – S – TIS. – DTIS. – STIS.Barevné značení řádů🪄 Postup1️⃣ Opakování řádůUčitel ukáže tabulku řádů a vysvětlí, že:10 jednotek = 1 desítka10 desítek = 1 stovka10 stovek = 1 tisícDěti si to mohou názorně vyzkoušet:💡 Např. položí 10 kartiček „1“ → učitel je spojí a ukáže kartičku „10“.2️⃣ Skládání číselŽák dostane úkol: „Slož číslo 234.“Najde kartičky: 200 + 30 + 4Položí je do správných řádů (S, D, J)➡️ Dítě vidí, že každá část má jiné místo i hodnotu.3️⃣ SčítáníNapř. 200 + 60 = 260Dítě přiloží kartičky k sobě, přečte výsledek.Může si ho zapsat do tabulky podle řádů.Postupně přidává víc kartiček: 300 + 40 + 2 = 3424️⃣ OdčítáníUčitel složí 580 (500 + 80).Zadá: „Odeber 80.“ → dítě odstraní kartičku 80 → zůstane 500.Nebo: „Kolik zbude, když z 230 odeberu 30?“ → dítě sundá kartičku 30 → 200.5️⃣ PřeskupováníDítě má 9 jednotek a dostane ještě 3 → „Kolik už máš?“Dítě spočítá 12, učitel ukáže, že 10 jednotek = 1 desítka a 2 jednotky zůstanou.Kartičky se vymění: 10× „1“ → 1× „10“ + 2× „1“.🧠 DiferenciaceObjevitel (lehčí varianta):Pracuje jen s jednotkami, desítkami, stovkami.Skládá jednoduchá čísla do 100 nebo 1000.Expert (náročnější varianta):Zahrnuje tisíce, přeskupování, vícečlenné příklady (např. 300 + 40 + 9).Pracuje s převody (např. 10 D = 1 S).💬 Tipy na hru„Postav číslo“ – učitel řekne číslo, děti ho složí z kartiček.„Co chybí?“ – část kartiček se schová, dítě doplní.„Změň číslo“ – z 230 udělej o 100 víc, o 1
UUCZ-993856
Matematika>Ostatní>2.>3.>4.>5.>ZŠ – 1. STUPEŇ
40.00