ROZKLAD ČÍSEL, POMOCNÍK NA SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ

Předmět:
Ročník:
Kategorie:
Počet stran:
17
Velikost: 209.06 KB
Typ souboru: pdf
Prodávající Kristýna Ecklová
Nahráno:
Naposledy upraveno:
10. 10. 2025
Sdílet:

🎯 Cíl aktivity

Porozumět řádům čísel (jednotky, desítky, stovky, tisíce)

Procvičit sčítání a odčítání na konkrétních (manipulačních) pomůckách

Upevnit představu o přeskupování řádů (např. 10 jednotek = 1 desítka)

🧩 Pomůcky

Kartičky s čísly: 1–9, 10–90, 100–900, 1000–9000 atd.

Kartičky se znaménky: +, –, =

Tabulka s řády: J – D – S – TIS. – DTIS. – STIS.

Barevné značení řádů

🪄 Postup

1️⃣ Opakování řádů

Učitel ukáže tabulku řádů a vysvětlí, že:

10 jednotek = 1 desítka

10 desítek = 1 stovka

10 stovek = 1 tisíc

Děti si to mohou názorně vyzkoušet:

💡 Např. položí 10 kartiček „1“ → učitel je spojí a ukáže kartičku „10“.

2️⃣ Skládání čísel

Žák dostane úkol: „Slož číslo 234.“

Najde kartičky: 200 + 30 + 4

Položí je do správných řádů (S, D, J)

➡️ Dítě vidí, že každá část má jiné místo i hodnotu.

3️⃣ Sčítání

Např. 200 + 60 = 260

Dítě přiloží kartičky k sobě, přečte výsledek.

Může si ho zapsat do tabulky podle řádů.

Postupně přidává víc kartiček: 300 + 40 + 2 = 342

4️⃣ Odčítání

Učitel složí 580 (500 + 80).

Zadá: „Odeber 80.“ → dítě odstraní kartičku 80 → zůstane 500.

Nebo: „Kolik zbude, když z 230 odeberu 30?“ → dítě sundá kartičku 30 → 200.

5️⃣ Přeskupování

Dítě má 9 jednotek a dostane ještě 3 → „Kolik už máš?“

Dítě spočítá 12, učitel ukáže, že 10 jednotek = 1 desítka a 2 jednotky zůstanou.

Kartičky se vymění: 10× „1“ → 1× „10“ + 2× „1“.

🧠 Diferenciace

Objevitel (lehčí varianta):

Pracuje jen s jednotkami, desítkami, stovkami.

Skládá jednoduchá čísla do 100 nebo 1000.

Expert (náročnější varianta):

Zahrnuje tisíce, přeskupování, vícečlenné příklady (např. 300 + 40 + 9).

Pracuje s převody (např. 10 D = 1 S).

💬 Tipy na hru

„Postav číslo“ – učitel řekne číslo, děti ho složí z kartiček.

„Co chybí?“ – část kartiček se schová, dítě doplní.

„Změň číslo“ – z 230 udělej o 100 víc, o 1

Další produkty od autora Kristýna Ecklová

941183
Český jazyk
2., 3., 4., 5., 6., 7.
Písničky, básničky
Jazykolamy jsou hravé a zábavné pomůcky pro procvičování řeči a jazyka. Dětem pomáhají rozvíjet výslovnost, rytmus
30.00 Kč
944139
Český jazyk
MŠ, Školní družina, MŠ - předškoláci, 1., 2., 3.
Demonstrační obrázky - kartičky
Více o materiálu Kelímek ranních aktivit – 120 úkolů pro každý den ve školce Tento materiál je určen pedagogům
40.00 Kč
967765
Matematika
2., 3., ZŠ – 1. STUPEŇ
Pracovní listy
Anotace Tento soubor pracovních listů je určen pro žáky 2. a 3. třídy k procvičování základních matematických dovedností
50.00 Kč
960715
Etická výchova
2., 3., 4., 5., ZŠ – 1. STUPEŇ
Demonstrační obrázky - kartičky
Anotace Materiál obsahuje 100 kartiček určených pro ranní kruhy a etickou výchovu na 1. stupni ZŠ (2.–5. ročník)
40.00 Kč
ROZKLAD ČÍSEL, POMOCNÍK NA SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ ROZKLAD ČÍSEL, POMOCNÍK NA SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ
🎯 Cíl aktivityPorozumět řádům čísel (jednotky, desítky, stovky, tisíce)Procvičit sčítání a odčítání na konkrétních (manipulačních) pomůckáchUpevnit představu o přeskupování řádů (např. 10 jednotek = 1 desítka)🧩 PomůckyKartičky s čísly: 1–9, 10–90, 100–900, 1000–9000 atd.Kartičky se znaménky: +, –, =Tabulka s řády: J – D – S – TIS. – DTIS. – STIS.Barevné značení řádů🪄 Postup1️⃣ Opakování řádůUčitel ukáže tabulku řádů a vysvětlí, že:10 jednotek = 1 desítka10 desítek = 1 stovka10 stovek = 1 tisícDěti si to mohou názorně vyzkoušet:💡 Např. položí 10 kartiček „1“ → učitel je spojí a ukáže kartičku „10“.2️⃣ Skládání číselŽák dostane úkol: „Slož číslo 234.“Najde kartičky: 200 + 30 + 4Položí je do správných řádů (S, D, J)➡️ Dítě vidí, že každá část má jiné místo i hodnotu.3️⃣ SčítáníNapř. 200 + 60 = 260Dítě přiloží kartičky k sobě, přečte výsledek.Může si ho zapsat do tabulky podle řádů.Postupně přidává víc kartiček: 300 + 40 + 2 = 3424️⃣ OdčítáníUčitel složí 580 (500 + 80).Zadá: „Odeber 80.“ → dítě odstraní kartičku 80 → zůstane 500.Nebo: „Kolik zbude, když z 230 odeberu 30?“ → dítě sundá kartičku 30 → 200.5️⃣ PřeskupováníDítě má 9 jednotek a dostane ještě 3 → „Kolik už máš?“Dítě spočítá 12, učitel ukáže, že 10 jednotek = 1 desítka a 2 jednotky zůstanou.Kartičky se vymění: 10× „1“ → 1× „10“ + 2× „1“.🧠 DiferenciaceObjevitel (lehčí varianta):Pracuje jen s jednotkami, desítkami, stovkami.Skládá jednoduchá čísla do 100 nebo 1000.Expert (náročnější varianta):Zahrnuje tisíce, přeskupování, vícečlenné příklady (např. 300 + 40 + 9).Pracuje s převody (např. 10 D = 1 S).💬 Tipy na hru„Postav číslo“ – učitel řekne číslo, děti ho složí z kartiček.„Co chybí?“ – část kartiček se schová, dítě doplní.„Změň číslo“ – z 230 udělej o 100 víc, o 1
UUCZ-993856
Matematika>Ostatní>2.>3.>4.>5.>ZŠ – 1. STUPEŇ
40.00