Materiál je zaměřený pro žáky, kteří se zlomky ještě nesetkali. Úlohy jsou tvořeny, aby v žácích budovaly grafickou představu o zlomku jako části spojitých i diskrétních útvarů a pomocí grafických modelů uměly zjistit 1/5 z 25km apod.
Obsah
- popis všech žákovských aktivit:
- překládání papíru - kmenové zlomky,
- tvorba obrázků z částí kruhu - zavedení nekmenových zlomků,
- rozdělování spojitých útvarů na části,
- zapsání zlomkem vybarvené části celku,
- vybarvit část celku zadanou zlomkem,
- nespojitý útvar rozdělit a určit část celku,
- desetiminutovka (2 oddělení),
- vyznačování zlomků na číselné ose,
- dělení číselné osy a určování částí,
- s pomocí číselné osy a “koláčů” řešit jednoduché úlohy,
- zlomková zeď - zavedení ekvivalentních zlomků,
- rozšiřování zlomků s jednoduchým a poté složitějším násobkem.
Žák umí
- rozdělit celek na stejné části,
- zapsat části zlomkem,
- celek rozdělit na části a vyznačit daný počet dílků u spojitého i diskrétního modelu a na číselné ose,
- najít ekvivalentní zlomky pomocí zlomkové zdi a později rozšiřováním.