Materiál obsahuje 5 aktivit.
1) pohybová aktivita
- žáci zahájí aktivitu u kteréhokoli plakátu, opíši si písmenko z daného plakátu
- dále vypočítají zadaný příklad v dolní části plakátu a na jiném plakátu v horní části hledají výsledek
- jestliže výsledek nenajdou, mají chybu ve výpočtu
- jestliže výsledek najdou, opíši si z daného plakátu další písmenko a postupují stejným způsobem dál, dokud se nevrátí zpět k “úvodnímu” příkladu
- ve chvíli, kdy mají vyřešených všech 12 příkladů, získali i řadu 12 písmenek, které si přešifrují podle šifrovací tabulky
- první písmenko, kterým začnou šifrovat je K (tuto informaci je potřeba žákům sdělit), řada získaných písmenek je K B R A E N X S P D O T
- cílem aktivity je, že z textu sestaví příklad a ten vypočítají
2) kartičky se zašifrovaným zadáním podle POLSKÉHO KŘÍŽE
- kartičky lze využít pro rychlejší počtáře k procvičování nebo na začátku hodiny jako rozcvičku
- na stránce 20 je uveden POLSKÝ KŘÍŽ podle kterého žáci rozšifrují zadání (vytisknout do skupinky nebo pro jednotlivce, případně vytisknout jeden a vyvěsit někde ve třídě)
- na stránce 21 je zadání 9 kartiček, kde čísla jsou nahrazena čtverečkem, který je celý orámovaný nebo jen částečně
- např. čtvereček, který je celý orámovaný nahrazuje pětku, čtvereček, který je orámovaný pouze z levé a spodní části nahrazuje trojku, čtvereček, který je orámovaný z vrchní, pravé a spodní části nahrazuje čtyřku, atd.
- na stránce 22 je rozšifrované zadání a na stránce 23 je řešení všech soustav, které lze promítnout na interaktivní tabuli
3) kartičky s obrázkovým zadáním
- kartičky lze využít pro rychlejší počtáře k procvičování nebo na začátku hodiny jako rozcvičku
- na kartičce jsou vždy dva druhy obrázků, každý obrázek představuje jednu proměnnou
- na stránce 25 je rozšifrované zadání a na stránce 26 je řešení všech kartiček, které je možno promítnout na interaktivní tabuli
4) kartičky s příklady
- kartičky lze využít pro rychlejší počtáře k procvičování nebo na začátku hodiny jako rozcvičku
- v kartičkách G až L se objevuje řešení, že soustava rovnic nemá řešení nebo má nekonečně mnoho a také výsledky ve tvaru
zlomku či desetinného čísla
- na stranách 29 a 30 je řešení ke všem kartičkám, které lze promítnout na interaktivní tabuli
5) křížovky - slovní úlohy řešené soustavou rovnic
- na každé kartičce jsou 2 slovní úlohy, které je potřeba vyřešit využitím soustavy dvou rovnic o dvou neznámých
- ve chvíli, kdy máme vyřešené obě slovní úlohy , přešifrujeme barevný příklad
- červené barevné kolečko nahradíme číselnou hodnotou, která je na kartičce v červeném políčku, modré kolečko nahradíme číselnou hodnotou, která je v modrém políčku křížovky, atd. (tzn., je-li v modrém políčku křížovky 5 do modrého kolečka pod křížovkou napíšeme 5)
- zapsaný příklad žáci vypočítají, cílem je získat hodnotu, která patří na místo černého otazníku, platí přednost početních operací
- kartičky si můžete rozdělit do více hodin (celkem je 20 variant)
- řešení ke všem kartičkám je na stránce 35 až 39, které lze promítnout na interaktivní tabuli
- aktivitu lze použít i jako abecedu - položit žákům nějakou otázku na kterou si odpoví jedním slovem
např. PES - najdou si v hromádce kartiček kartičku s písmeny P, E , S - vypočítají tyto kartičky a sečtou výsledky z těchto
kartiček 5 + 12 + 9 = 26 a výsledek může být kód k odemčení nějakého zámečku (chybí písmena CH, Q, V, W, X, Y, Z)