Typy investic - investiční portfolio

Předmět:
Kategorie:
Počet stran:
17
Velikost: 6.05 MB
Typ souboru: pdf
Prodávající Kateřina Šiková
Nahráno:
Naposledy upraveno:
25. 11. 2024
Sdílet:

Materiál k výuce investic učí žáky základní pojmy, jako riziko a inflaci, a umožňuje jim vyzkoušet investiční scénáře. Samostatně či ve skupinách sledují výsledky svých rozhodnutí. Je to úvod do finanční gramotnosti! Vhodné pro SŠ a 2. stupeň. 

Obsah

  • Článek Petr a jeho první investice – Žáci doplňují chybějící pojmy do příběhu o Petrovi, který začíná investovat do různých finančních produktů, jako jsou akcie, podílové fondy a termínované vklady. Díky tomu se seznamují pojmy jako riziko, diverzifikace, inflace a likvidita v praktickém kontextu.
  • Vysvětlení pojmů z článku i s příkladem pro učitele.
  • Aktivita na přiřazování 14 situací k pojmům z předchozího článku.
  • Kam můžu investovat? - Charakteristika, výhody, rizika a investiční horizont pro 6 typů investic: spořící a termínovaný účet, dluhopisy, akcie, podílové fondy, ETF, alternativní investice (zlato, kryptoměny) a nemovitosti,
  • Investiční portfolio na zkoušku – Aktivita umožňuje studentům vyzkoušet si výběr a správu investic pro svůj obnos 50 000 Kč. Žáci vybírají investiční produkty, sledují simulované výnosy. Příklady investičních možností a výnosů – Uvedeny jsou příklady úrokových sazeb a předpokládaných výnosů pro různé typy investic. Každý typ investice obsahuje doporučený investiční horizont.
  • Scénáře ekonomického vývoje – Materiál zahrnuje celkem 6 různých makroekonomických scénářů (např. růst ekonomiky, recese, technologický boom), které ovlivňují výkonnost jednotlivých typů investic, což studentům pomáhá pochopit rizika spojená s ekonomickými cykly. Žáci růst, pokles svých investic sledují v tabulce.
  • Vyhodnocení aktivity – Otázky a dotazník zaměřený na zpětnou vazbu a sebehodnocení, kde se žáci zamýšlejí nad svými rozhodnutími v simulaci.

Způsob využití materiálu

  • Nejprve se žáci rozdělí do dvojic a přečtou si článek o Petrovi, který začíná investovat. Na základě porozumění textu doplní chybějící pojmy, jako jsou riziko, diverzifikace nebo inflace. Po dokončení společně vyplněné části probíhá kontrola, při které celou třídu provedeme odpověďmi a diskutujeme o významu jednotlivých pojmů.

Nyní přichází hlavní část tohoto materiálu, kterou můžete zvolit jako:

  • 1. Samostatná práce jednotlivců – Každý žák dostane vlastní investiční tabulku, kterou vyplní na základě zvolených scénářů. Tím si každý student může nezávisle zvolit své investiční rozhodnutí a sledovat jeho výsledky.
  • 2. Práce ve skupinách – Investiční tabulku můžete rozmnožit pro skupiny o 2–3 žácích. V tomto případě se žáci ve skupině společně rozhodují o rozložení svých investic, diskutují možná rizika a výnosy a společně sledují, jak se jejich investiční rozhodnutí vyvíjejí.
  • Výběr typu investice – Po přečtení charakteristik jednotlivých investičních produktů a jejich předpokládaných výnosů si žáci zvolí, do kterých investic chtějí vložit své prostředky, a určí částku investice. Spořicí účty a termínované vklady mají stanovené pevné sazby, výši vkladu a dobu, po kterou je vklad uložen.

Rozdělení investic – Jakmile si žáci vyberou investiční produkty a rozdělí své peníze, můžete v aktivitě pokračovat podle dvou možností:

  • První varianta: Práce s promítáním investičních scénářů – Investiční scénáře promítejte na projektor. Žáci budou sledovat promítnutý scénář a podle něj vypočítávat výnosy a ztráty svých investic. Scénáře na sebe nenavazují, takže můžete některé vynechat nebo aktivitu ukončit po vyhodnocení tří libovolných scénářů.
  • Druhá varianta: Práce se tištěnými scénáři – Scénáře vytiskněte oboustranně, aby každý list obsahoval dva různé scénáře, jeden na každé straně. Tyto listy rozmístěte po třídě na lavice, přičemž počet skupin by měl být menší než počet lavic. V případě rychlého vyřešení jednoho scénáře se mohou žáci přesunout k jinému.
  • Každá skupina si vybere jednu lavici, kde začne pracovat s dvěma scénáři na zvoleném listu.
  • Každá skupina nejprve zpracuje dva scénáře na své lavici, přičemž vyplní tabulku vývoje investic podle scénářů, které mají k dispozici. Po vypracování obou scénářů se skupiny přesunou k jiné lavici, kde zpracují další dva jiné scénáře.
  • Celá aktivita může skončit podle časových možností, nebo až několik prvních skupin zpracují všech šest scénářů.
  • Na závěr aktivity můžete provést stručné vyhodnocení a zpětnou vazbu, kterou můžete dle libosti rozšířit.

Návrh jak a co kopírovat:

  • Petr a jeho první investice + Závěrečná zpětná vazba. Tyto dva materiály je potřeba nakopírovat pro každého studenta jednotlivě.
  • Ostatní pracovní listy (kromě ekonomických scénářů) stačí nakopírovat po jedné kopii na každou skupinu.
  • Ekonomické scénáře tiskněte oboustranně na jeden list (každá strana obsahuje jeden scénář).Počet kopií odpovídá počtu lavic ve třídě, aby na každé lavici byl jeden oboustranný scénář.


 

Další produkty od autora Kateřina Šiková

237009
Matematika
4., 5., 6.
Pracovní listy
Žáci mezi sebou soutěží a snaží se o správnost výpočtů, ke kontrole učitel může žákům vytisknout řešení. Pomůcky hrací
27.00 Kč
236420
Nezařazené k předmětu
Ostatní
Zdarma několik tipů jak studentům pomoci zmírnit stres ze zkoušek. Když se mi student se stresem svěří, nabídnu mu
0.00 Kč
232639
Matematika
6., 7.
Pracovní listy
Žáci mezi sebou soutěží a snaží se o správnost výpočtů, ke kontrole učitel může žákům vytisknout řešení. Pomůcky hrací
27.00 Kč
427080
Matematika - geometrie
5., 6., 7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Žáci (ve dvojici, skupině) s pomocí rozstříhaných rovinných útvarů hledají společné vlastnosti, které vedou k roztřídění
25.00 Kč
Typy investic - investiční portfolio Typy investic - investiční portfolio
Materiál k výuce investic učí žáky základní pojmy, jako riziko a inflaci, a umožňuje jim vyzkoušet investiční scénáře. Samostatně či ve skupinách sledují výsledky svých rozhodnutí. Je to úvod do finanční gramotnosti! Vhodné pro SŠ a 2. stupeň. ObsahČlánek Petr a jeho první investice – Žáci doplňují chybějící pojmy do příběhu o Petrovi, který začíná investovat do různých finančních produktů, jako jsou akcie, podílové fondy a termínované vklady. Díky tomu se seznamují pojmy jako riziko, diverzifikace, inflace a likvidita v praktickém kontextu.Vysvětlení pojmů z článku i s příkladem pro učitele.Aktivita na přiřazování 14 situací k pojmům z předchozího článku.Kam můžu investovat? - Charakteristika, výhody, rizika a investiční horizont pro 6 typů investic: spořící a termínovaný účet, dluhopisy, akcie, podílové fondy, ETF, alternativní investice (zlato, kryptoměny) a nemovitosti,Investiční portfolio na zkoušku – Aktivita umožňuje studentům vyzkoušet si výběr a správu investic pro svůj obnos 50 000 Kč. Žáci vybírají investiční produkty, sledují simulované výnosy. Příklady investičních možností a výnosů – Uvedeny jsou příklady úrokových sazeb a předpokládaných výnosů pro různé typy investic. Každý typ investice obsahuje doporučený investiční horizont.Scénáře ekonomického vývoje – Materiál zahrnuje celkem 6 různých makroekonomických scénářů (např. růst ekonomiky, recese, technologický boom), které ovlivňují výkonnost jednotlivých typů investic, což studentům pomáhá pochopit rizika spojená s ekonomickými cykly. Žáci růst, pokles svých investic sledují v tabulce.Vyhodnocení aktivity – Otázky a dotazník zaměřený na zpětnou vazbu a sebehodnocení, kde se žáci zamýšlejí nad svými rozhodnutími v simulaci.Způsob využití materiáluNejprve se žáci rozdělí do dvojic a přečtou si článek o Petrovi, který začíná investovat. Na základě porozumění textu doplní chybějící pojmy, jako jsou riziko, diverzifikace nebo inflace. Po dokončení společně vyplněné části probíhá kontrola, při které celou třídu provedeme odpověďmi a diskutujeme o významu jednotlivých pojmů.Nyní přichází hlavní část tohoto materiálu, kterou můžete zvolit jako:1. Samostatná práce jednotlivců – Každý žák dostane vlastní investiční tabulku, kterou vyplní na základě zvolených scénářů. Tím si každý student může nezávisle zvolit své investiční rozhodnutí a sledovat jeho výsledky.2. Práce ve skupinách – Investiční tabulku můžete rozmnožit pro skupiny o 2–3 žácích. V tomto případě se žáci ve skupině společně rozhodují o rozložení svých investic, diskutují možná rizika a výnosy a společně sledují, jak se jejich investiční rozhodnutí vyvíjejí.Výběr typu investice – Po přečtení charakteristik jednotlivých investičních produktů a jejich předpokládaných výnosů si žáci zvolí, do kterých investic chtějí vložit své prostředky, a určí částku investice. Spořicí účty a termínované vklady mají stanovené pevné sazby, výši vkladu a dobu, po kterou je vklad uložen.Rozdělení investic – Jakmile si žáci vyberou investiční produkty a rozdělí své peníze, můžete v aktivitě pokračovat podle dvou možností:První varianta: Práce s promítáním investičních scénářů – Investiční scénáře promítejte na projektor. Žáci budou sledovat promítnutý scénář a podle něj vypočítávat výnosy a ztráty svých investic. Scénáře na sebe nenavazují, takže můžete některé vynechat nebo aktivitu ukončit po vyhodnocení tří libovolných scénářů.Druhá varianta: Práce se tištěnými scénáři – Scénáře vytiskněte oboustranně, aby každý list obsahoval dva různé scénáře, jeden na každé straně. Tyto listy rozmístěte po třídě na lavice, přičemž počet skupin by měl být menší než počet lavic. V případě rychlého vyřešení jednoho scénáře se mohou žáci přesunout k jinému.Každá skupina si vybere jednu lavici, kde začne pracovat s dvěma scénáři na zvoleném listu.Každá skupina nejprve zpracuje dva scénáře na své lavici, přičemž vyplní tabulku vývoje investic podle scénářů, které mají k dispozici. Po vypracování obou scénářů se skupiny přesunou k jiné lavici, kde zpracují další dva jiné scénáře.Celá aktivita může skončit podle časových možností, nebo až několik prvních skupin zpracují všech šest scénářů.Na závěr aktivity můžete provést stručné vyhodnocení a zpětnou vazbu, kterou můžete dle libosti rozšířit.Návrh jak a co kopírovat:Petr a jeho první investice + Závěrečná zpětná vazba. Tyto dva materiály je potřeba nakopírovat pro každého studenta jednotlivě.Ostatní pracovní listy (kromě ekonomických scénářů) stačí nakopírovat po jedné kopii na každou skupinu.Ekonomické scénáře tiskněte oboustranně na jeden list (každá strana obsahuje jeden scénář).Počet kopií odpovídá počtu lavic ve třídě, aby na každé lavici byl jeden oboustranný scénář. 
UUCZ-712673
Matematika>Pracovní listy>9.>SŠ>ZŠ – 2. STUPEŇ>💰Finanční gramotnost
55.00