Běhací kvíz – Superhrdinové první pomoci je hravá vzdělávací aktivita pro děti 1. i 2. stupně ZŠ. Pomocí komiksových superhrdinů si žáci zábavnou formou procvičí základy první pomoci. Úkoly kombinují otázky s výběrem odpovědi, hádanky, přesmyčky i pantomimu. Materiál je vhodný pro tělesnou výchovu, projektové dny i školní družiny.
Cíl hry
- Opakováním a hrou se děti učí základní zásady první pomoci.
- Hra pomáhá dětem procvičit rychlé rozhodování, spolupráci a komunikaci.
- Spojení pohybu (běhací forma) a učení (kvíz, hádanky, pantomima).
Příprava
Materiály:
- 10 stanovišť (plakáty/karty se superhrdiny a otázkami).
- Kartičky s otázkami (A, B, C / otevřené otázky / hádanky / úkoly).
- Papíry na odpovědi, tužky, případně hrací karty s písmeny pro tajenku.
Rozmístění stanovišť:
- V tělocvičně, na chodbách, venku v areálu školy, v lese.
- Viditelně označit superhrdinou a číslem stanoviště.
Rozdělení dětí:
- Jednotlivci nebo týmy (2–5 dětí).
- Každý tým dostane startovní kartu, kam zapisuje odpovědi nebo sbírá písmena.
Pravidla
- Děti běhají postupně na jednotlivá stanoviště.
- Na každém stanovišti je čeká jeden superhrdina s 5 otázkami/úkoly.
- Podle věku a času si můžeš vybrat:
- plní všechny úkoly,
- nebo si losují/jednu vybírají (např. hodí kostkou 1–5 = číslo otázky).
- Po splnění si zapíšou odpověď, případně dostanou od vedoucího kartičku s písmenem do tajenky.
Varianty provedení
1️⃣ Klasický běhací kvíz (okruh)
Stanoviště rozmístěna v kruhu/okruhu.
Týmy obíhají všechny stanoviště a sbírají body/písmena.
Na konci se výsledky vyhodnotí.
2️⃣ Štafetový běh
Vždy jeden z týmu běží ke stanovišti, přinese úkol/otázku, tým společně odpoví.
Správné odpovědi se zapisují na týmový list.
Vítězí tým s největším počtem správných odpovědí.
3️⃣ Lov na superhrdiny
Každé dítě dostane herní kartu.
U splněného stanoviště dostane razítko/nálepku.
Cílem je posbírat všechny superhrdiny.
4️⃣ Časová výzva
Týmy mají např. 15 minut na oběhnutí co nejvíce stanovišť.
Body = počet správných odpovědí.
5️⃣ Pantomima a tvořivé stanoviště
Některé úkoly jsou více pohybové (pantomima, scénka).
Děti musí ukázat a předvést, nejen odpovídat.
Vhodné jako „odlehčení“ mezi otázkami.
6️⃣ QR kódová verze (samoobslužná)
Každé stanoviště má vlastní QR kód.
- Děti si přečtou otázku, zapíší odpověď a naskenují QR kód.
- Otevře se obrázek (1–4 kartičky), kde superhrdina ukáže správné řešení.
- Kontrola je okamžitá a hra může probíhat zcela samoobslužně.
- Varianta vhodná pro práci ve dvojicích či malých týmech.