Typ materiálu:
o Aktivita je určená na začátek školního roku, konkrétně první dny školy v rámci třídnických hodin. Materiál obsahuje celkem 40 kartiček s otázkami a jeden pracovní list, do kterého si žáci budou zapisovat. Materiál se hodí pro žáky jakékoli třídy (ZŠ, nebojte se ani SŠ), podmínkou je, aby se žáci znali (pro známé třídní kolektivy).
Jak s materiálem pracovat:
o Aktivita je velice jednoduchá. Sedněte si se svými žáky do kruhu (není to nutné, ale za mě je to nejlepší pozice pro nějaké „hraní“). Vytiskněte si a vystříhejte kartičky s otázkami – je jich celkem 40. Každému žákovi vytiskněte pracovní list, do kterého si budou žáci zapisovat své odpovědi. Co je tedy principem hry? Hra se zaměřuje na to, jak se žáci ve třídě znají. Otázky na kartičkách se zaměřují na to, kdo co dělal o letních prázdninách. Učitel přečte např. otázku číslo 1: Kdo si myslíš, že byl o prázdninách na dovolené v zahraničí?. Žáci následně přemýšlejí, kdo z jejich spolužáků na dovolené v zahraničí byl (nebo si myslí, že mohl být) a napíšou si svůj tip do pracovního listu k číslu otázky (1). Píšou vždy pouze jedno jméno svého spolužáka nebo své spolužačky (podle jejich vlastního uvážení). Žáci pracují samostatně. Učitel následně čte další otázky a vše se opakuje, až učitel dojde k otázce č. 40 (vy samozřejmě nemusíte projet všechny, ale vyšlo by to hezky na celou hodinu). Jakmile jsou otázky přečteny a každý žák má své tipy ve svém PL, nyní jdeme zjistit, jak se žáci znají. Můžete žáky vyvolávat jednotlivě a ptát se na jejich odpovědi. Pokud někdo napsal u otázky č. 1 např. odpověď Honza, učitel se zeptá právě tohoto žáka, zdali to na něj sedí. Pokud ano, žáci si za správnou odpověď připíší bod. Pokud se netrefili, žádný bod nemají. Během zjišťování odpovědí jděte více do hloubky, ptejte se, kdo o prázdninách kde byl, co konkrétního dělal… 😊 Pokud mají žáci svou odpověď dobře, napíší si fajfku. Jakmile jsou všechny odpovědi zkontrolovány, žáci si spočítají body – zapíší si je dolů do kolonky v PL. První tři místa můžete libovolně odměnit 😊. Pozn.: Pokud se nikdo u nějaké otázky netrefí, učitel se zeptá, zdali na otázku odpoví někdo jiný kladně či nikoli. Otázky jsou hodně univerzální, proto věřím, že u každé z nich se najde minimálně jeden žák, na kterého to bude sedět 😊. Nápad: Klidně si materiál můžete přizpůsobit a využít ho i v cizojazyčném předmětu (otázky si jen přeložíte a žáci budou odpovídat v jiném jazyce).
Cíl aktivity:
o Aktivita si klade za cíl jednak zjistit, jak se žáci měli o letních prázdninách (a co vlastně dělali) a dále také zjistit, jak se žáci mezi sebou znají a jaký mají vlastně odhad. Do aktivity je zapojen úplně každý a nabízí se diskuze o samotném létě.
Lze vytisknout jako brožuru.