KROK ZA KROKEM - POSTUP PRÁCE V SYMBOLECH

Počet stran:
25
Velikost: 3.7 MB
Typ souboru: pdf
Prodávající Michaela Silavecká
Nahráno:
Naposledy upraveno:
15. 8. 2025
Sdílet:
  • Tato pomůcka KROK ZA KROKEM je vizuálně-orientovaný systém, který poskytuje dětem jasné, krokově uspořádané pokyny prostřednictvím čísel a jednoduchých piktogramů. Každý krok je označen číslem a odpovídajícím symbolem, který znázorňuje konkrétní činnost (např. nůžky = vystřihni, tužka = napiš, lepidlo = nalep).

• Cílem je podpořit samostatnost žáků, omezit potřebu opakovaného verbálního vysvětlování a umožnit plynulý přechod mezi činnostmi. Symboly jsou voleny tak, aby byly srozumitelné i pro děti s odlišnou jazykovou úrovní nebo obtížemi v porozumění mluvené řeči.

• Systém čísel a piktogramů rozvíjí u žáků schopnost sledovat posloupnost kroků, plánovat práci a řídit své činnosti bez trvalé podpory učitele. Přispívá k upevňování pracovní kázně, k rozvoji vizuální gramotnosti a k posilování samostatnosti.

• Díky jasnému vizuálnímu sdělení podporuje zapojení všech žáků, včetně těch s poruchami pozornosti, specifickými poruchami učení či odlišným mateřským jazykem.

• Systém také minimalizuje časové ztráty při přechodu mezi aktivitami a umožňuje učiteli soustředit se na individuální podporu žáků, kteří ji aktuálně potřebují.

• Tento přístup podporuje soustředění, rozvíjí pracovní návyky a dává žákům pocit jistoty i zodpovědnosti za vlastní práci.

Metodické doporučení pro zavádění systému čísel a piktogramů

  • Seznámení žáků se systémem

Před prvním použitím vysvětlit princip: číslo = pořadí kroku, symbol = co dělat.

Ukázat několik příkladů a společně s dětmi je „přečíst“.

  • Postupné zavádění

Začít s menším počtem kroků (2–3) a srozumitelnými symboly.

Postupně přidávat nové symboly až po jejich zvládnutí žáky.

  • Konzistentní používání

Udržovat jednotnou grafiku symbolů, aby se děti nemusely přizpůsobovat novému vizuálnímu stylu.

Číselná posloupnost a symboly musí být vždy umístěny na stejném místě (např. levý horní roh tabule).

  • Podpora samostatnosti

Povzbuzovat žáky, aby si při nejistotě nejprve ověřili symbol

na tabuli, místo aby se hned ptali učitele.

Chválit děti za to, že dokázaly postupovat podle vizuálního návodu.

  • Reflexe a úpravy

Na konci týdne se třídou projít, které symboly jsou jasné a které je potřeba upravit.

Přizpůsobovat systém podle věku, schopností a potřeb konkrétní skupiny žáků.

OBSAH :

• 4x A4 – tužky s čísly

• 4x A4 – symboly bez popisu

• 4x A4 – symboly s popisem činnosti

• To vše v barevné i ČB variantě

• návod k přípravě

Další produkty od autora Michaela Silavecká

924921
Nezařazené k předmětu
MŠ, Školní družina, 1., 2., 3., 4., 5., ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Výzdoba třídy
Unikátní vzor písma pro vaši uvítací girlandu. V souboru se nachází: girlanda ve dvou barevných provedení v šesti
29.00 Kč
878542
Český jazyk - čtení
1., 2., ZŠ – 1. STUPEŇ
Pracovní listy
Pojďme spolupracovat. Každý máme svůj list, své věty. Máme ale také jednu větu, kterou bude potřebovat kamarád. A on má
30.00 Kč
868808
Pracovní činnosti
1., 2., 3., 4., 5., ZŠ – 1. STUPEŇ
Skládačky
• Materiál k tvoření a vyrábění má výukový charakter: hodí se do hodin pracovních činností. Při stříhání, ohýbání a
25.00 Kč
473474
Český jazyk - sloh
ZŠ – 1. STUPEŇ
Pracovní listy
Materiál (brožura) má výukový charakter: •Princip první aktivity je poskládat podle hodu kostkou svého zamilovaného
35.00 Kč
KROK ZA KROKEM - POSTUP PRÁCE V SYMBOLECH KROK ZA KROKEM - POSTUP PRÁCE V SYMBOLECH
Tato pomůcka KROK ZA KROKEM je vizuálně-orientovaný systém, který poskytuje dětem jasné, krokově uspořádané pokyny prostřednictvím čísel a jednoduchých piktogramů. Každý krok je označen číslem a odpovídajícím symbolem, který znázorňuje konkrétní činnost (např. nůžky = vystřihni, tužka = napiš, lepidlo = nalep).• Cílem je podpořit samostatnost žáků, omezit potřebu opakovaného verbálního vysvětlování a umožnit plynulý přechod mezi činnostmi. Symboly jsou voleny tak, aby byly srozumitelné i pro děti s odlišnou jazykovou úrovní nebo obtížemi v porozumění mluvené řeči.• Systém čísel a piktogramů rozvíjí u žáků schopnost sledovat posloupnost kroků, plánovat práci a řídit své činnosti bez trvalé podpory učitele. Přispívá k upevňování pracovní kázně, k rozvoji vizuální gramotnosti a k posilování samostatnosti.• Díky jasnému vizuálnímu sdělení podporuje zapojení všech žáků, včetně těch s poruchami pozornosti, specifickými poruchami učení či odlišným mateřským jazykem.• Systém také minimalizuje časové ztráty při přechodu mezi aktivitami a umožňuje učiteli soustředit se na individuální podporu žáků, kteří ji aktuálně potřebují.• Tento přístup podporuje soustředění, rozvíjí pracovní návyky a dává žákům pocit jistoty i zodpovědnosti za vlastní práci.Metodické doporučení pro zavádění systému čísel a piktogramůSeznámení žáků se systémemPřed prvním použitím vysvětlit princip: číslo = pořadí kroku, symbol = co dělat.Ukázat několik příkladů a společně s dětmi je „přečíst“.Postupné zaváděníZačít s menším počtem kroků (2–3) a srozumitelnými symboly.Postupně přidávat nové symboly až po jejich zvládnutí žáky.Konzistentní používáníUdržovat jednotnou grafiku symbolů, aby se děti nemusely přizpůsobovat novému vizuálnímu stylu.Číselná posloupnost a symboly musí být vždy umístěny na stejném místě (např. levý horní roh tabule).Podpora samostatnostiPovzbuzovat žáky, aby si při nejistotě nejprve ověřili symbolna tabuli, místo aby se hned ptali učitele.Chválit děti za to, že dokázaly postupovat podle vizuálního návodu.Reflexe a úpravyNa konci týdne se třídou projít, které symboly jsou jasné a které je potřeba upravit.Přizpůsobovat systém podle věku, schopností a potřeb konkrétní skupiny žáků.OBSAH :• 4x A4 – tužky s čísly• 4x A4 – symboly bez popisu• 4x A4 – symboly s popisem činnosti• To vše v barevné i ČB variantě• návod k přípravě
UUCZ-927716
Nezařazené k předmětu>Výzdoba třídy>Ostatní>ZŠ – 1. STUPEŇ>ZŠ – 2. STUPEŇ>🌈 Wellbeing
35.00