Pravidla nemusí být nuda! Zapojte žáky do jejich tvorby a proměňte první hodiny v zážitek. Myšlenkové mapy, scénky, komiksy i hlasování. Jasná struktura a spolupráce od samého začátku školního roku.
Proč materiál vzniknul?
Začátek školního roku není jen o podmínkách klasifikace, ale také o nastavování pravidel, a to jak v rámci celé třídy (pro třídní učitele a třídnické hodiny), tak i v jednotlivých předmětech. Dobře nastavená pravidla přinášejí do hodin větší přehlednost a klid, usnadňují přechody mezi aktivitami a pomáhají žákům lépe se orientovat ve výuce.
Jak s materiálem pracovat?
Tento materiál můžete využít jako inspiraci do prvních hodin na začátku školního roku, ať už chcete rovnou použít připravené pracovní listy, nebo se jen nechat vést nápady a vytvořit si vlastní varianty.
Uvnitř najdete:
- stručné metodiky pro učitele – jasné kroky, jak aktivitu zadat a vést,
- pracovní listy pro žáky – od myšlenkových map až po komiksy a scénky,
- náměty na hlasování a reflexi – jak s žáky vybrat finální podobu pravidel.
Na začátku najdete 2 stránky tipů na aktivity, na dalších stránkách jsou buďto další tipy, nebo tyto tipy rozpracované.
Tip z praxe: Vyplatí se začít jednodušší aktivitou (např. myšlenková mapa hodnot) a postupně přidávat zábavnější formy (scénky, komiksy). Žáci se tak přirozeně zapojí a mají pocit, že pravidla opravdu tvoří sami. Dobře funguje také navázat na tvorbu pravidel krátkou reflexí, co bylo pro žáky nejdůležitější a proč.
Díky těmto aktivitám nejen nastavíte jasná pravidla, ale zároveň podpoříte spolupráci a pocit sounáležitosti ve třídě.