Sestrojte sluneční hodiny, pusťte se s dětmi do jarního slunečního bádání a učte se venku. Zkoumejte, bádejte, diskutujte a vyvozujte závěry.
Materiál slouží k výuce prvouky nebo přírodovědy ve 3. - 5. ročníku ZŠ. Slouží také k možnosti propojení s pracovními činnostmi nebo výtvarnou výchovou.
Obsah materiálu:
1x průvodní list
1x metodický list
1x informační text
1x zajímavosti o orloji
2x šablona slunečních hodin
1x pracovní list Sluneční bádání A4
2x pracovní list A5
Činnosti jsou připraveny pro práci ve třídě v kombinaci s učením se venku. Sluneční bádání a měření času je třeba provádět za slunečného počasí.
Materiál obsahuje šablony k sestrojení slunečních hodin, také informační letáček, na kterém děti najdou seznámení se slunečními hodinami, informační text o tom, co jsou sluneční hodiny, jakou mají historii a na jakém principu ukazují čas. Tento informační text doporučuji použít až po slunečním bádání s dětmi, aby na princip slunečních hodin přišly samy, bádaly, diskutovaly, prováděly závěry svého zkoumání a dokázaly vysvětlit, proč se stín na hodinách posunuje.
Po provedení pokusu je třeba rozvinout diskuzi o slunečních hodinách a znalosti astronomie našich předků, podpořit tak u dětí další zájem o další zkoumání. To můžete provést například zkoumáním hodin a zlaté ruky na Staroměstském orloji. Informace mohou děti například ve skupinách vyhledávat. Každá skupina si připraví zajímavost o orloji.