PŘEDMĚT: přírodověda
ZAŘAZENÍ: 4. a 5. ročník
MATERIÁL OBSAHUJE:
- karty s čísly k označení stanoviště
- pracovní listy ke každému stanovišti
- další materiály ke stanovištím (karty, obrázky,…)
NEŽ ZAČNETE S MATERIÁLEM PRACOVAT:
Materiál vytiskněte barevně. Vše kromě pracovních listů doporučuji zalaminovat.
Budete potřebovat 3 technické zařízení s aplikací pro čtení QR kódů a připojení k internetu.
VÝUKOVÝ CHARAKTER:
Materiál slouží k poznávání a procvičování ekosystému louky. Je vymýšlený jako centra aktivit, kde žáci pracují ve skupinách.
POPIS AKTIVIT:
Připravte jednotlivá stanoviště. Na každý stůl dejte číslo pro lepší orientaci v pracovních listech. Soubor obsahuje 5 aktivit. Čísel je však 8 pro případ, že máte další vlastní stanoviště. Každé skupině žáků připravte soubor pracovních listů a sešijte sešívačkou.
Stanoviště č. 1:
Žáci si pozorně přečtou text na kartách a společnými silami správně dokončí věty. Vybírají ze dvou možností.
Ke každému slovu z nabídky je přiřazené písmeno, které vypisují do tajenky v dolní části pracovního listu. Písmena
se zapisují tak, jak jdou věty za sebou, tj popořadě. Jamile dokončí tajenku, odpovídají na poslední otázky, jejíž odpověď také najdou v textech.
Stanoviště č. 2:
Žáci si prohlédnou obrázky ptáků, pokusí se je pojmenovat a odhadnout, zda žijí na loukách. Své odpovědi zaznamenávají do první tabulky. Jakmile dokončí odhad, postupně naskenují QR kódy do zařízení, které má nainstalovanou aplikací ke čtení QR kódů a zjišťují bližší informace o ptácích. Podle těchto informací doplní druhou tabulku. Své údaje z tabulky si porovnají a doplní, jak úspěšný byl jejich odhad.
Stanoviště č. 3:
Na lavici mají žáci připravené karty o zvířatech žijící na louce. Podle obrázku si vyberou zvíře a na internetu o něm vyhledávají informace. Po dokončení vlepí do pracovního listu.
Stanoviště č. 4:
Na lavici jsou rozházené karty s názvy lučních trav a bylin. Úkolem je tvořit dvojice (rodový a druhový název) a zapisovat je do pracovního listu. Jakmile skupina žáků nebude vědět další, opět si vyhledají na internetu. Zamyslí se, které byliny jsou jedovaté a které léčivé.
Stanoviště č. 5:
Žáci k demonstračním obrázkům přiřadí části těla a vývojová stádia včely medonosné. Napíšou je také do pracovního listu. K vývojovým stadiím přiřadí správná tvrzení a zamyslí se, které včelí produkty znají.