Materiál obsahuje 10 modelových situací = 10 pracovních listů + 10 reflektivních otázek pro žáky na závěr aktivity (v barevné nebo černobílé verzi), které vedou k hlubšímu zamyšlení, např.: Jaký vliv mají podle vás vrstevníci a sociální média na rozhodování mladých lidí ohledně návykových látek? Materiál je určen pro žáky na II. stupni základní školy (6.-9. třída) v rámci předmětu Výchova ke zdraví. Situace jsou cílené právě na tuto věkovou skupinu, ale lze použít i u mladších ročníků na SŠ.
Žáci samostatně vyplní nebo se formou skupinové práce domluví, jak by v daných situacích postupovali a proč. Každá modelová situace má specifické otázky, aby se žáci nad situací opravdu zamysleli. Tento přístup nejen podporuje týmovou spolupráci, ale také umožňuje žákům diskutovat různé pohledy na rizikové situace a učit se od sebe navzájem. Modelové situace poskytují škálu různých scénářů, které mohou žáci v reálném životě zažít. Pomohou jim nejen rozpoznat rizikové situace, ale také si vyzkoušet, jak by na ně mohli správně reagovat. Tyto situace podněcují k diskusi, kritickému myšlení a zvažování dlouhodobých důsledků svých rozhodnutí.
Cílem je naučit žáky společně řešit rizikové situace spojené s návykovými látkami, diskutovat o možných následcích a společně navrhnout nejlepší způsoby, jak se s takovými situacemi vypořádat.
Použití: Lze vytisknout (barevně/černobíle) nebo s pracovními listy pracovat v digitální podobě.
Výstupy: Žák si uvědomuje rizika rozvoje různých druhů závislostí.
Seznam modelových situací:
- Nabídka cigarety od kamaráda
- Pozvání na večírek s alkoholem
- Skupinový tlak na vyzkoušení marihuany
- Tajné pití alkoholu na školním výletě
- Užívání léků bez lékařského doporučení
- Nabídka energetického nápoje na zlepšení výkonu
- Návštěva v obchodě s alkoholem
- Cigareta jako řešení stresu
- Populární influenceři a propagace kouření
- Skupinový tlak a pití alkoholu na oslavě