Projekt o životě čmeláka pro žáky 4.-5. třídy. Aktivity do hodin ČJ, PŘ, M, VV. Soubor obsahuje metodiku, úvodní motivaci, řešení k prac. listům.
Postup realizace aktivit:
Běhací čtení
- nechte žáky přečíst si věty o čmelácích (cv. 1, str. 8) - žáci do kolonky “před čtením” napíší, zda si myslí, že je věta pravdivá či nepravdivá
- poté se žáci pustí do čtení kartiček a vyplňování kolonky “po čtení”
- v poslední fázi odpoví na otázky
- společná reflexe (Co jste si mysleli a jaká byla skutečnost? Co vás překvapilo?)
Tvůrčí psaní - dokonči příběh
- pracovní list str. 9
- žáci dokončí příběh dle své fantazie a obohatí o vlastní ilustraci
- společná reflexe - kdo chce, přečte příběh spolužákům, výstavka na tabuli/nástěnce
Přírodověda
- Cyklus vývoje čmeláka a popis stavby těla (str. 10)
- Zajímavosti o čmelácích - vyhledávání na internetu (str. 11)
Matematika
- Kartičky na opakování písemného násobení, dělení, sčítání a odčítání, výpočet části z celku (celkem 21 příkladů)
- kartičky vytiskněte, zalaminujte a rozmístěte po prostoru
- žáci si běhají (létají) pro příklady, počítají do sešitu
- černobílé řešení vytiskněte, rozstříhejte, ať nemají žáci výsledky pohromadě, ale musí je najít
Výtvarná výchova
- Malba čmeláka v jeho přirozeném prostředí dle předlohy
- obrázky čmeláků - viz str. 14, 15 (nechte žáky vybrat si obrázek, který chtějí ztvárnit, vytiskněte je a pusťte se do práce, případně si mohou žáci vyhledat obrázky na internetu)
Závěr projektu:
- Reflexe a diskuze
- Co jste se naučili o čmelácích?
- Jak nám čmeláci pomáhají v přírodě?
- Co můžeme udělat pro to, aby se čmeláci cítili v našem okolí dobře?