Metodický list – Lesní bingo
Cílová skupina
Materiál je určen pro děti od předškolního věku po 1. a 2. třídu základní školy. Vhodný také pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména v rámci speciální pedagogiky (děti s poruchami učení, lehkým mentálním postižením, ADHD apod.).
Obsah materiálu
- 2 sady po 8 obrázcích s lesní tematikou (např. listnatý a jehličnatý strom, pařez, veverka, ježek, list, šiška a další) určené k vyškrtávání či označování během procházky v lese.
- 2 sady po 5 doplňujících otázek, které podporují rozvoj pozorovacích schopností, slovní zásoby, vyjadřovacích dovedností a sociálních interakcí.
- Např.: Jaké barvy v lese převládají?
- Jak se máme v lese chovat?
- Jaké zvířecí obydlí jste v lese viděli?
Cíl aktivity
- Rozvíjet pozorování, soustředění a orientaci v přírodě.
- Podporovat komunikaci, slovní zásobu a schopnost vyjadřování.
- Posilovat spolupráci a schopnost sdílet zážitky.
- Seznámit děti s typickými lesními motivy a základními pravidly chování v přírodě.
Doporučený postup
- Seznámení s materiálem:
- Děti si ještě před procházkou prohlédnou obrázky i doplňující otázky, aby věděly, co budou v lese hledat a pozorovat.
- Práce v terénu:
- Děti si vezmou zalaminovaný list a mazací fix.
- Během procházky vyhledávají a vyškrtávají obrázky podle toho, co v lese uvidí.
- Mohou pracovat individuálně i ve dvojicích nebo skupinkách.
- Reflexe:
- Po návratu (nebo během cesty) děti odpovídají na doplňující otázky, sdílejí své postřehy a společně hodnotí, co vše se jim podařilo najít.
Pomůcky
- Zalaminované listy s obrázky
- Mazací fixy
- Klipboard / podložka na psaní (volitelné)
Organizační forma
- Individuální, párová nebo skupinová práce
- Vhodné pro práci v MŠ, 1.–2. ročníku ZŠ i pro využití ve speciální třídě