Milé kolegyně a kolegové,
tento materiál vznikl z mojí potřeby oživit hodiny tělesné výchovy a přivést do nich i napínavé prvky. V souboru najdete celkem 44 fotografických karet, které představují 22 různých pohybových cviků – každý dvakrát, aby bylo možné s nimi pracovat formou pexesa nebo dalších her. Cviky jsou jednoduché, vhodné pro děti 1.–3. ročníku ZŠ a zvládnutelné i v menších prostorách školy.
Všechny děti na obrázcích vyjadřují radost z pohybu, protože právě to je pro mě při tělocviku klíčové – aby měly děti chuť se hýbat.
Na každé kartě je kromě fotografie dítěte i pokyn ke cviku, díky čemuž se s materiálem dobře pracuje i v začátcích čtení. Využití je ale mnohem širší – karty se hodí i na školy v přírodě, na přestávky, pohybové chvilky, třídnické hodiny nebo jako součást ranního rozcvičení.
Níže popisuji různé herní varianty, které sama s dětmi používám, a které se dají snadno přizpůsobit podle aktuální situace, prostoru nebo věku dětí.
Pohybové pexeso na dvě poloviny tělocvičny
Karty rozmístím rubem nahoru po polovině tělocvičny. Děti se při signálu (píšťalka nebo hudba) rozběhnou a hledají dvě stejné karty, jako v pexesu. Jakmile najdou dvojici, zacvičí daný cvik a odnesou obě karty do druhé poloviny tělocvičny, kde je položí rubem nahoru. Vrací se zpět a pokračují ve hře. Když je první polovina prázdná, aktivita se přesune do druhé části. Upozorňuji děti, že karty nesmí skládat k sobě, ale musí je vždy promíchat, aby byla hra náročnější.
Stanoviště s kartami
Rozmístím jednotlivé karty po tělocvičně nebo po třídě jako pohybová stanoviště. Děti mezi nimi volně obcházejí (nebo skáčou, běhají, chodí pozpátku…) a vždy na chvíli zastaví u kartičky, kterou si přečtou nebo si ji nechají přečíst, a daný cvik provedou. Můžeme měřit, kolik stanovišť dítě zvládne projít za určitý čas.
Dvojice hledají shodu
Každé dítě dostane jednu kartu. Chodí po tělocvičně a hledá spolužáka, který má stejný cvik. Jakmile se najdou, společně cvik zacvičí. Poté si karty vymění a pokračují v hledání dalšího „dvojčete“.
Štafeta s kartami
Třídu rozdělím na dvě až tři skupiny. Učitelka nebo vedoucí týmu stojí u hromádky karet. První žák přiběhne, otočí kartu, přečte nebo si ji nechá přečíst, zacvičí úkol, a běží zpět. Štafetu předává dalšímu. Vyhrává tým, který splní nejvíc úkolů za daný časový limit.
Lovci karet
Všechny karty rozložím po tělocvičně rubem nahoru. Děti běhají a sbírají po jedné kartě, vždy si ji odnesou k určenému místu, kde ji otočí, přečtou a zacvičí, a pak se vracejí pro další. Hra končí, když jsou všechny karty vybrané. Kdo jich zvládne nejvíc?
Ranní rozcvička nebo tělovýchovná chvilka
Každé ráno můžeme otočit jednu náhodnou kartu a všichni si zacvičíme daný cvik. Dá se použít i jako „aktivní přestávka“ při dopoledním vyučování.
Skupinové třídění
Děti se rozdělí do menších skupin. Každá skupina dostane část karet (například 8). Jejich úkolem je:
- rozpoznat, které karty tvoří dvojice,
- správně je pojmenovat,
- společně si zacvičit celou „sadu“.
Příběhové cvičení
Na tabuli zapisuji jména dětí nebo jimi vymyšlené pohádkové postavičky. Ke každému jménu přiřadíme náhodnou kartu a vzniká pohybový příběh – děti předvádějí děj pomocí pohybů z karet. Např. „Olda se plazí jako had, pak udělá hvězdu, a pak běží slalom.“
Tento materiál mi pomáhá udržet děti aktivní, zvídavé a v pohybu – a přitom v klidu zvládat organizaci hodiny. Pokud budete mít chuť, můžete si s kartami vytvořit i vlastní nové hry, podle prostoru nebo nálady dětí. Fantazii se meze nekladou.
Podívejte se také na mé další materiály. Mám jich již opravdu mnoho.
Děkuji za Váš zájem.
Mgr. Libuše Sudová - PRIMAÚČA