Cíl výuky
•Seznámit žáky s životem a dílem Hanse Christiana Andersena
•Rozvíjet čtenářskou gramotnost a schopnost interpretace literárního textu
•Podpořit kritické myšlení a kreativní přístup k literatuře
•Procvičit schopnost práce s informacemi a diskuse v kolektivu
•Rozvíjet psaní vlastních textů inspirovaných Andersenovými pohádkami
Úvod
•Krátká diskuze – Jaké pohádky od Andersena znáte? Co se vám na nich líbí?
Hlavní část
•S žáky si vytvoříme přehled s informacemi o H. Ch. Andersenovi.
•Třídu rozdělíme do menších skupin. Ve skupině budou žáci na základě vytvořeného přehledu vyplňovat pracovní list s úkoly k tématu.
PRACOVNÍ LIST
•Metoda PĚTILÍSTEK - Žáci vyplní následující strukturu:
• 1 podstatné jméno (např. Pohádka)
• 2 přídavná jména (např. Kouzelná, poučná)
• 3 slovesa (např. Vypráví, učí, inspiruje)
• 4slovná věta (např. Andersen psal nádherné pohádky.)
• 1 slovo vystihující podstatu (např. Moudrost)
•MYŠLENKOVÁ MAPA - Žáci vytvoří myšlenkovou mapu na téma „Hans Christian Andersen a jeho pohádky“.
•Vytvořte co nejvíce nových slov pouze z písmen ve slově ANDERSEN. Slova mohou mít libovolnou délku, ale musí dávat smysl. Každé písmeno lze použít jen tolikrát, kolikrát se nachází ve slově ANDERSEN.
Závěr
•Společná diskuze k otázkám z pracovních listů.
•Proč si myslíš, že Andersen často psal pohádky s trochu smutným koncem?
•Myslíš si, že Andersenovy pohádky jsou spíš pro děti, nebo i pro dospělé? Proč?
•Proč jsou pohádky Hanse Christiana Andersena tak známé po celém světě?
•Shrnutí hlavních témat v Andersenových pohádkách.