Typ materiálu:
o Materiál se zaměřuje na tři podobné podzimní svátky – Halloween, Dušičky a Den mrtvých. Obsahuje pracovní listy s texty a několika (nejen) jazykovými úkoly. Materiál je vhodný do hodin českého jazyka, nebála bych se ani využití v občanské výchově nebo dějepisu 😊Vhodné pro žáky 2. stupně ZŠ – doporučuji 7.-9. třída. Nebála bych se ani v rámci procvičování v nižších ročnících gymnázia. Ideální využití materiálu na konci října 😊.
· Jak s materiálem pracovat:
o Práce s materiálem není nijak náročná. Buďto každému žákovi vytiskněte pracovní listy s texty, anebo texty rozdejte žákům do dvojice – možno utvořit také menší skupinky po třech žácích. Jako první se žáci zaměří na texty č. 1, které se věnují svátku Halloween. Text si potichu přečtou a následně splní úkoly pod textem. Jakmile mají hotovo, dochází ke sdílení ve třídě. Dále můžete pokračovat na text o Dušičkách nebo Dne mrtvých a zde aplikujete stejný postup. Jazykové úkoly jsou různorodé, žáci si mohou při práci s textem procvičit:
o Slovní druhy
o Porozumění textu – odpovídání na otázky nebo tvorba/opravování otázek
o Podmět, přísudek a přívlastek
o Antonyma a synonyma
o Klíčová slova
o A další drobné úkoly
· Je na vás, jak materiál využijete. Můžete si udělat buďto dvouhodinový blok, kde si žáci všechny materiály projdou a na základě pročtení vyplní pracovní listy. Pokud chcete, můžete pouze využít jeden text a jeden pracovní list. Myslím si, že je fajn žáky seznámit s různými tradicemi po světě, obzvlášť na těchto třech příkladech. Součástí materiálu je také závěrečný pracovní list na srovnání všech tří svátků v podobě vennova diagramu – žáci si tak procvičí také logické myšlení/matematiku 😊. U pracovních listů se nabízí také možnost zadat je jako domácí (dobrovolný) úkol. U tohoto materiálu se také nabízí diskuze – jak se žákům svátky líbí, zda nějaký z nich slaví apod. (jsou podle toho utvořeny také pracovní listy).
· Cíl materiálu
o Materiál si klade za cíl seznámit žáky s tradicemi Halloweenu, Dušiček a Dne mrtvých. Toto seznámení probíhá pomocí čtyř textů několika jazykových úkolů. Žáci si na základě vypracování listů zopakují různé oblasti češtiny. Materiál žákům představí také různorodé tradice tří podzimních svátků.