Materiál s názvem Jsme lidé vychází z podstaty nového RVP ZV, konkrétně pro oblast Člověk a jeho svět - Lidé kolem nás, ze které směřuje k výstupu CJS-CJS-002-ZV5-011 - žák uvede příklady toho, v čem se shoduje a čím se liší život různých lidí. Podstatou je sedm příběhů vyprávěných dětmi z různých koutů České republiky, ale i různých částí světa. Tyto příběhy mají vést k naznačení kultury a místního života ve vybrané oblasti. Ke každému příběhu je zhotoven pracovní list zaměřující se na čtení s porozuměním. Dále PL s námětem, který slouží jako minilekce či samotná lekce dílny psaní. Ve stejném provedení je vždy připraven PL k dílně čtení. Nezbytnou součástí jsou ilustrace jednotlivých dětí, které lze zakomponovat do práce s textem i dílnami nebo je lze využít dle vlastní vůle izolovaně. Veškeré činnosti vedou většinou k porovnávání vlastní zkušenosti s informacemi z textu.
Materiály lze využívat v předmětu člověk a jeho svět, v českém jazyce nebo v rámci multikulturní výchovy. S materiálem lze také různě pracovat - zaměříte se na jeden příběh (např. probíráte Prahu, vyberete si příběh Davida z Prahy) nebo rozdělíte žáky do skupin a každá skupina bude mít jiný text, a tak prozkoumáte celý svět v rámci závěrečného sdílení. Materiál, vzhledem k délce textu, je vhodný pro žáky od 4. ročníku. Lze jej černobíle vytisknout.
Cílem je porovnat život různých lidí - jejich bydliště, zaměstnání, vzdělávání, volný čas a zvyky.
Jak s materiálem pracovat?
- Vyberete si, zda chcete pracovat se všemi 7 texty najednou nebo využijete pro jednu vyučovací jednotku jeden text.
- Zvolíte si způsob práce: čtení s porozuměním, dílna psaní, dílna čtení (můžete v rámci bloku, projektu či navazujících hodin využít všechny možnosti).
- Zvolíte organizační formu práce (individuální, skupinová, hromadná).
- Na základě organizační formy dojde k přečtení textu a plnění navazujících úloh.
Doporučení: na závěr je vhodné nad textem a úkoly diskutovat, v případě dílen psaní zveřejnit vzniklé texty.
Struktura materiálu
- Každá ze sedmi sérií začíná výchozím textem.
- Dále navazuje PL zaměřený na čtení s porozuměním (obsahuje uzavřené a otevřené úlohy, plus doplňující úkol).
- Následuje PL pro dílnu psaní.
- Poté naleznete PL k dílně čtení.
- Na závěr série se nachází ilustrace dítěte.
V závěru celého souboru je list s řešením PL - čtení s porozuměním.