Soubor obsahuje komplexní materiál v podobě informačních karet, pracovních karet ve formě pracovních listů, záznamníku a Vennových diagramů, které naplňují očekávaný výstup nového RVP ZV ze vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, Místo, kde žijeme - CJS-CJS-001-ZV5-004. Žák tak posoudí na základě lokalizace specifika vlastního regionu, krajů ČR, sousedních států ČR a vybraných států v odlišných částech Evropy i světa a vliv těchto specifik na život v nich. Pro práci s materiálem je důležité, aby se žák orientoval a měl již základní znalosti ohledně místa svého bydliště/školy, obce, kraje, regionu, státu, světadílu či o celkovém pojetí světa. Aktivity s materiálem je vhodné doplnit o tematické encyklopedie, mapy či využít digitální technologie, aby si žáci mohli dohledávat potřebné informace. Pokud budete s učivem teprve začínat, je vhodné zvolit specifikaci a srovnávání obcí ve Vašem okolí.
Materiál je vhodný pro žáky od 3. ročníku, lze černobíle vytisknout a můžete je využít i jako prostředek pro projektové dny.
Cílem je charakterizace vybraného místa pro život.
Jak s materiálem pracovat?
Doporučuje se využít individuální nebo skupinovou výuku.
- K připomenutí potřebných pojmů dejte žákům/umístěte na vybrané místo ve třídě informační karty.
- Vyberte pracovní kartu podle tematického zaměření, kterou žáci budou vyplňovat.
- Připravte dostatečné množství zdrojů k čerpání a vyhledávání informací.
- Žáci vyplňují pracovní karty.
- Jako další aktivitu lze využít záznamník, který slouží ke specifikaci a uvědomění si souvislostí o vybrané lokaci.
- Pro další uvědomění lze využít Vennovy diagramy.
- Zde je vhodné, pokud každá skupina pracuje na charakterizaci rozdílných míst, aby se žáci z těchto skupin potkali a diagramy vyplnili společně - otevírá se prostor pro diskuzi.
- Případně žáci ve skupině mohou po celou dobu zpracovávat 2 pracovní karty o dvou různých místech, která v závěru pomocí diagramů porovnají.