10 knih, 10 autorů, 10 stanovišť. Kdo knihu napsal? Kdy? Jaké postavy se v ní vyskytují? A které knihy se v našem běhacím diktátu objevují? Ferda mravenec, Povídání o pejskovi a kočičce, Honzíkova cesta, Babička, Staré pověsti české....
Běhací diktát je zaměřen na českou literaturu pro děti. 10 kartiček rozmístíme po třídě. Žáci se rozdělí do dvojic a rozdělí si funkce. Jeden bude běhač a druhý zapisovač. Běhač musí oběhnout všech 10 stanovišť. U každého lístečku si musí přečíst text, zapamatovat si, co se dozvěděl a doběhnout k zapisovači, pošeptat mu, co si přečetl a zapisovač zapisuje získané poznatky do tabulky, kterou obdrží. Běhač se může k lístečku opakovaně vracet. Žák musí textu porozumět a až poté získané poznatky zapsat do tabulky.
Jedná se o vzdělávací materiál pro ZŠ, který slouží k podpoře výstupů z RVP. Konkrétně se žáci snaží porozumět textu a tím plní výstup ČJL 5-1-01 Čte s porozuměním přiměřeně náročné texty a dále ČJL 5-1-04 Reprodukuje obsah přiměřeně složitého sdělení a zapamatuje si z něj podstatná fakta.