Vážené paní učitelky a páni učitelé,
tento výukový materiál jsem vytvořila tak, aby učitelům pomohl efektivně pracovat s tématem šikany, empatie a vztahů mezi dětmi v kolektivu. Obsahuje tři příběhové části doplněné pracovními listy a otázkami k zamyšlení. Materiál je určen pro práci s dětmi ve skupinách nebo jednotlivě a zahrnuje čtení s porozuměním, diskuze a kreativní úkoly.
Práci s materiálem můžete rozdělit až do 3 vyučovacích hodin.
Co materiál obsahuje?
Text příběhu, zpracované metodické otázky, pracovní listy ke každé části příběhu, černobílé obrázky z děje - možnost skládání časové osnovy příběhu, vybarvování a td.
1. Tři příběhové části:
• První část: Seznamuje s vládci třídy, Dominikem, Adamem a Filipem, kteří se chovají nevhodně vůči slabším spolužákům.
• Druhá část: Příchod nových žáků, Lukáše a Patrika, kteří mění dynamiku třídy a obrací situaci proti původním „vládcům“.
• Třetí část: Závěrečná transformace, kdy původní agresoři pochopí důsledky svého chování a začnou se chovat lépe.
2. Pracovní listy:
• Otázky k textu zaměřené na porozumění a práci s příběhem.
• Úkoly na zamyšlení, které podporují diskuze o emocích, empatii a správném chování.
• Praktické úkoly zaměřené na návrhy řešení problémů v kolektivu.
3. Řešení a metodické tipy pro učitele:
• Učitelé mají k dispozici odpovědi k otázkám, aby mohli žákům lépe vysvětlit probírané situace.
• Doporučení, jak vést diskuze v komunitním kruhu.
Proč si materiál pořídit?
• Podpora empatického přístupu: Materiál pomáhá dětem pochopit, jak se cítí ti, kterým je ubližováno, a podporuje vytváření přátelského prostředí.
• Interaktivita: Otázky a úkoly děti aktivně zapojují a umožňují jim sdílet své názory.
• Praktická použitelnost: Lze využít na různých úrovních, od individuální práce až po komunitní kruhy a třídní projekty.
• Příběhy z reálného života: Děti se mohou snadno ztotožnit s postavami a situacemi, což napomáhá lepšímu pochopení tématu.
Tento materiál je skvělým nástrojem pro prevenci šikany a budování lepší atmosféry ve třídě. Využijte jej k vedení citlivých a důležitých rozhovorů se svými žáky.
Děkuji za Váš zájem.
Mgr. L. Sudová