Brožura s náměty k využití při budování vztahů žáků ve třídě.
Tento materiál slouží ke zlepšování vztahů a komunikace dětí ve třídě. Pomocí nabízených činností se podaří dětem lépe poznat samy sebe a
učitel odhalí případnou skrytou šikanu. Dětem se pomocí řízených rozhovorů souvisejících s typy nabízených činností nabídne řešení
komplikovaných situací ve vztazích. Děti pochopí jak se mají zachovat v případě, že se se šikanou sami setkají nebo budou jejím svědkem.
materiály a aktivity:
1) Třídní barometr - jak se dnes cítím. (6 pocitů + jmenovky na kolíčky v různých barvách)
Papíry zalaminujeme a slepíme k sobě na jednu plochu, pověsíme ve třídě. Jmenovky dětí nalepíme na dřevěné kolíčky.
Žáci si každý den mohou připevňovat kolíček se svým jménem k cedulce označující jeho pocit.
Cílem je, že učitel sleduje psychický stav a chování jednotlivých žáků, kteří se s případnými potížemi ani neumí nebo nechtějí svěřit.
2) Můj deníček měsíce:
Pracovní list pro žáka na jednotlivý měsíc obsahuje tabulku s označením jednotlivých dnů ve sloupečcích a událostí v řádcích. Žák si každý den vybarví políčko podle toho, co se mu v daný den přihodilo. Na konci měsíce společně vyhodnotíme v komunitním kruhu jak úspěšný byl pro žáky tento čas.
3) Jaká by byla tvá role ve světě zvířat? (8 demonstračních karet zvířat - 8 rolí + lístečky na psaní)
1. úkol: Napiš na bílý lístek 2 jména spolužáků, kteří podle tebe nejvíce odpovídají ve zvířecí třídě roli...
(učitel jmenuje zvíře na kartě a žáci k ní umístí své lístečky lícem dolů. Takto opakuje úkol s každou kartou. Každý žák může použít jméno
spolužáka, kterého si vybere jen jednou, nemusí psát jména všech)
2. úkol: Napiš na červený lístek své jméno a dej ho lícem dolů ke kartě zvířete, v jehož roli se cítíš.
Následuje rozbor, kdy jeden žák nebo učitel přečte jména u jednotlivých karet a třída společně vyhodnotí, které jméno se nejvíce opakuje.
Následuje společná diskuze PROČ. Cílem : sebereflexe žáků, nacházení společného řešení ke změně role, která někomu nevyhovuje, ale druzí ho tak vnímají. Přátelská atmosféra, pobavení.
4) Hra "Já mám, kdo má..."
Hra k pobavení a uvolnění atmosféry ve třídě. Kartičky s obrázky dětí vyjadřující nějaký pocit.
5) Aktivita v komunitním kruhu - KARTIČKY S POPISEM UDÁLOSTI A OTÁZKOU "CO UDĚLÁŠ? JAK SE ZACHOVÁŠ?" (12 karet)
Žáci sedí v kruhu a postupně si losují otázky na které pak odpovídají a hledají řešení dané situace. Kartičky zalaminujeme a vystříháme. Doprostřed kruhu umístíme 2 obrázky s dlaněmi, které představují "POMOCNOU RUKU pro spolužáka. Otázku po zodpovězení položí vždy k vybrané dlani. Když si tázaný vylosuje otázku, může si vybrat zda navrhne, jak by situaci řešil nebo otázku položí na dlaň s popisem NEVÍM JAK ŘEŠIT, JE MI TO NEPŘÍJEMNÉ, NAVRHNI ŘEŠENÍ MÍSTO MĚ. Vybere pak spolužáka, který odpoví místo něj.
Materiál obsahuje také demonstrační plakáty s danou tématikou k výzdobě třídy. Plakáty tiskněte na formát A3 na výšku. Ostatní stránky s kartičkami k činnostem vytiskněte naležato.
Celkem k tisku 31 stran.
Pokud se Vám materiál líbí, děkuji za Váš čas a finanční podporu.
Mgr. Libuše Sudová