Čtenářská lekce je zaměřena na porozumění textu s využitím čtenářských strategií (čtení s předvídáním, klíčová slova,…). Lekce obsahuje aktivity před, při i po čtení. Důraz je kladen na vcítění se do role psího hrdiny.
Materiál obsahuje (vše 2x - barevná i černobílá verze dle vašich možností):
- metodický list,
- list s podrobným popisem aktivit před, při a po čtení,
- karty s klíčovými slovy k vytištění,
- řešení pracovních listů,
- 7 pracovních listů.
Doporučený ročník:
- 4. - 5. třída ZŠ (popřípadě i 2. stupeň ZŠ)
V rámci této čtenářské lekce žáci pracují s ukázkou z knihy Rolo hledá domov. Kniha byla vydána teprve v lednu roku 2024 - jedná se o knižní novinku, kterou většina žáků nezná a ukázka je tak motivuje k četbě celé knihy. Ukázka z knihy je součástí pracovních listů. K porozumění textu jsou využívány čtenářské strategie. Žáci pracují postupně dle pokynů a úkolů v pracovních listech. U některých úkolů může být využita práce ve dvojici. Konkrétně je práce s ukázkou založena na čtení s předvídáním, diskusi, klíčových slovech, tvůrčí činnosti (vzkaz postavě), vizualizaci, heslovitém shrnutí děje,…
Aktivity před, při a po čtení jsou podrobně metodicky popsány na samostatném listu. V úvodu dochází k navození tématu v rámci třídy, dále žáci pracují s pracovními listy. Závěrečná část obsahuje reflexi, sdílení, krátké sebehodnocení.
Pro úvodní část doporučuji mít přichystané vytištěné obrázky z knihy.
Dále je třeba vytisknout a vystřihnout karty s klíčovými slovy, které jsou součástí souboru (osvědčilo se mi zalaminovat a uschovat).
Učitel s žáky pracuje především v úvodní a závěrečné části. Během hlavní části má prostor pro pozorování žáků, je spíše v roli průvodce.
Lekce trvá cca 70 minut. Žáci by si z lekce měli odnést myšlenku, že i psi mají emoce a potřebují domov a slušné zacházení.