V 1. a 2. ročníku ZŠ vám tento soubor aktivit pomůže s vyvozením čtení a psaní skupin s “ě” . Demonstrační obrázky jsou voleny tak, aby pomohly žákům porozumět slovům. Hodí se i pro žáky s SPU či cizince. Využití napříč celým 1. stupněm.
Více o materiálu
2 pdf soubory obsahují KARTY SE SLABIKAMI na tabuli, 126 kartiček s obrázky a slovy ve dvou variantách.
CELKEM TEDY 254 kartiček se slovy a obrázky + běhací diktáty a hru BINGO.
- KARTIČKY K VYVOZENÍ UČIVA a přiřazování slov k jednotlivým skupinám dě, tě, ně ... na tabuli, koberci atd.. Protože jde o uvedení do učiva, v této první fázi zatím jen čteme a vysvětlujeme si význam těchto slov. Zároveň si děti fixují správnou podobu slova zrakem.
- U dětí s SPU a OMJ oceníte možnost barevného rozlišení jednotlivých skupin.
Najdete zde:
- 7 karet se slabikami dě, tě, ně, bě, pě, vě, mě pro umístění na tabuli, koberci atd. v barevné i černobílé verzi - (7 x A4)
- 18 kartiček s obrázky ke skupině s “dě” (3xA4)
- 18 kartiček s obrázky ke skupině s “tě” (3xA4)
- 18 kartiček s obrázky ke skupině s “ně” (3xA4)
- 18 kartiček s obrázky ke skupině s “bě” (3xA4)
- 18 kartiček s obrázky ke skupině s “pě” (3xA4)
- 18 kartiček s obrázky ke skupině s “vě” (3xA4)
- 18 kartiček s obrázky ke skupině s “mě” (3xA4)
- běhací diktát - zapisovací karty s čísly 1-10 nebo 1-4 (v případě vymýšlení vět) (3xA4)
- 2x tabulka na BINGO (o 9 a 16 polích)
- KARTIČKY K DOPLŇOVÁNÍ a přiřazování slov k jednotlivým skupinám dě, tě, ně ... na tabuli, koberci atd.. Tyto kartičky slouží k procvičování učiva, nicméně šikovní žáci mohou doplňování skupin dě, tě, ně, ... zvládnout bez předchozích kartiček, kde jsou slova celá. Opět si vysvětlujeme význam těchto slov a přiřazujeme do skupiny podle kartiček na tabuli (některá slova již budou možná malý oříšek).
- U dětí s SPU a OMJ opět oceníte možnost barevného rozlišení jednotlivých skupin.
Oba soubory doplňují běhací diktáty a hra BINGO ve dvojím provedení (9 a 16 polí).
Jak s obrázky pracovat?
Tady je malý návod pro práci s prvním souborem pro VYVOZENÍ učiva:
- Rozdejte dětem kartičky s obrázky a na tabuli umístěte karty se slabikami.
- Nemusíte využít všechna slova - vyberte podle věku a schopností dětí. V 1. třídě doporučuji využít méně kartiček, ve druhé třídě pak přidejte další slova.
- Je na Vás, zda začnete napřed skupinami dě, tě, ně nebo přidáte rovnou více skupin.
- Pro děti s SPU využijte barevné slabiky, jinak bych použila spíše ty černobílé, aby jim barvy nenapovídaly.
- Děti pak zařazují kartičky s obrázky do správných skupin a zároveň mohou vymýšlet k danému slovu slovní spojení či rovnou větu. Některá slova mohou mít i více významů, mohou také uvést příklad.
Další možnosti práce s kartičkami:
- děti si pouze vylosují kartičky a nepřiřazují je ke skupinám, jen uvádějí příklady vět.
- běhací diktát: vyberte 10 kartiček, které rozmístíte po třídě. Lepicí gumou k nim přidáte čísla 1-10. Děti chodí po třídě a zapisují slova podle čísel do záznamového archu.
- tvoření vět nebo slovních spojení - na zapisovací list nebo mohou žáci zapisovat věty do sešitu. Buď si děti vylosují kartičku nebo si samy vyberou z kartiček umístěných po třídě jako při běhacím diktátu, jen kartičky neoznačujte čísly. Vymyslí a napíší 4 různé věty, které budou obsahovat dané slovo.
- obměny: žáci vymýšlí napřed tak, aby slovo bylo ve větě ve stejném tvaru jako je napsané na kartičce, nebo dostanou úkol použít dané slovo, ale v jiném tvaru (rovnou procvičíte časování či skloňování), další možností je vymyslet slovo příbuzné a použít buď ve slovním spojení nebo celé větě. Využijte stejný zapisovací arch jako výše u tvoření vět.
- skupinová práce nebo ve dvojicích: děti vymýšlí slovní spojení nebo věty ve skupinách, forma výběru slov může být různá. Buď jim je určíte, nebo si losují, můžete uspořádat závod, kdo bude mít správně zapsaných více vět (hodnotíte jen jevy, které děti znají).
- sloh: vymýšlení příběhů - děti si vylosují určitý počet slov, na která mají vymyslet příběh. Používají různé tvary a významy než jsou u obrázků.
- BINGO: vyberete určitý počet kartiček, které umístíte na tabuli. Děti si napíší některé z nich do své tabulky (na různá místa). Pak kartičky posbíráte a postupně vytahujete (slovo přečtou děti, aby si zároveň trénovaly čtení skupin). Kdo má dané slovo, škrtne si ho. Vítězí ten, kdo má jako první vyškrtaná tři nebo čtyři slova v řadě, sloupci nebo diagonále. Počet určíte podle zvolené varianty tabulky. Zakřičí “BINGO!” Pravidla si můžete upravit dle své fantazie. Například, pokud budou mít slova špatně napsaná, musí je opravit a čekat až na další BINGO.
- Přikládám tabulku na BINGO o 9 a 16 polích. Pro kontrolu si děti mohou za každé BINGO vybarvit jednoho smajlíka (pokud budete hrát hodně kol). Případně můžete smajlíky využít pro sebehodnocení, jak se dětem dařilo.
Návod na práci s druhým souborem je podobný s tím rozdílem, že děti doplňují vynechaná písmena (skupiny dě, tě, ně, ...).
Vhodné také pro jiná využití ve vyšších ročnících (kořen slova, slova příbuzná, sloh atd).
Vše doporučuji zalaminovat, protože kartičky můžete používat v několika ročnících.