Čtenářská lekce na téma Život v židovském ghettu v Terezíně za 2. sv. války. Lekci využijete v 5. třídě + na 2. stupni ZŠ.
Časová dotace: cca 90 minut. Lze realizovat v rámci výukového bloku český jazyk + vlastivěda (dějepis) —> důraz na mezipředmětové vztahy.
Ukázka je z knihy Terezínské ghetto: Tajemný vlak do neznáma, autorka Veronika Válková.
12letá Bára se ocitla v židovském ghettu v Terezíně. Kamarádi ji ukrývají na půdě. Přichází však esesáci a chystají šťáru. Podaří se Báře schovat a vyhnout se tak nejhoršímu?
V lekci je pracováno s metodami RWCT (myšlenková mapa, klíčová slova, …) a se čtenářskými strategiemi (čtení s předvídáním, usuzování,…).
Lekce obsahuje aktivity před, při a po čtení. Je rozdělena na 3 části dle modelu E-U-R.
Určeno k černobílému tisku.
Materiál obsahuje:
- podrobnou metodiku (včetně jednotlivých fází modelu E-U-R)
- prac. listy s textem a dílčími úkoly (celkem 6 listů)
- řešení
Předvídání, usuzování, klíčová slova, vzkaz postavě, práce s pojmy, sebehodnocení, práce ve dvojici, diskuse,…
Pro úvodní část doporučuji mít přichystanou tištěnou verzi knihy Terezínské ghetto, nebo alespoň vyhledat online verzi (prohlédnutí obálky knihy, ilustrací,…).
Učitel s žáky pracuje především v úvodní a závěrečné části. Během hlavní části má prostor pro pozorování žáků, je spíše v roli průvodce.