Čtenářská lekce je zaměřena na porozumění textu s využitím čtenářských strategií (čtení s předvídáním, klíčová slova,…). Lekce obsahuje aktivity před, při i po čtení a klade důraz na mezipředmětové vztahy (vlastivěda, popř. dějepis).
Materiál obsahuje (vše 2x - barevná i černobílá verze dle vašich možností):
- metodický list,
- list s podrobným popisem aktivit před, při a po čtení,
- řešení pracovních listů,
- 6 pracovních listů.
Doporučený ročník:
- 5. třída ZŠ (lze využít i na 2. stupni vzhledem k tématu 2. světové války)
Podrobný popis:
V rámci této čtenářské lekce žáci pracují s ukázkou z knihy Terezínské ghetto: Tajemný vlak do neznáma. Ukázka je součástí pracovních listů. K porozumění textu jsou využívány čtenářské strategie. Žáci pracují postupně dle pokynů a úkolů v pracovních listech, je využívána také práce ve dvojici. Konkrétně je práce s ukázkou založena na čtení s předvídáním, diskusi, klíčových slovech, vizualizaci, objasnění pojmů, tvůrčí činnosti (dopis postavě),…
Aktivity před, při a po čtení jsou podrobně metodicky popsány na samostatném listu. V úvodu dochází k navození tématu v rámci třídy, dále žáci pracují s pracovními listy. Závěrečná část obsahuje reflexi, sdílení, sebehodnocení.
Pro úvodní část doporučuji mít přichystanou tištěnou verzi knihy Terezínské ghetto, nebo alespoň online verzi (prohlédnutí titulní strany, ilustrací,…).
Dále je třeba vytisknout pracovní listy - můžete si vybrat z barevné/černobílé verze.
Učitel s žáky pracuje především v úvodní a závěrečné části. Během hlavní části má prostor pro pozorování žáků, je spíše v roli průvodce.
Lekce trvá 90 - 100 minut. Vzhledem k tématu 2. světové války lze propojit s výukou vlastivědy v 5. třídě ZŠ, popřípadě s dějepisem na 2. stupni ZŠ.