Typ materiálu:
· Materiál obsahuje prezentaci s celkem 30 pojmy, které souvisí s literaturou. Ke každému pojmu mají žáci tři indicie, na jejichž základě musí pojem uhodnout. Hra je skvělá v rámci opakování, ale je možné ji zakomponovat do hodin prakticky kdykoli. Vhodné pro SŠ (obzvlášť v rámci maturitního opakování), nebála bych se použití ani v 9. třídě ZŠ.
Jak s materiálem pracovat?
· Pokud jste se někdy zúčastnili hospodského kvízu, tuhle hru určitě znáte. Pravidla jsou jednoduchá. Žáky si rozdělte do týmů – doporučuji tříčlenná družstva. Každé družstvo má papírek, na němž má napsáno čísla 1-30 pod sebou. Následně začíná samotná hra. Jaký je její princip? Na každém slidu je jeden literární pojem, a to spisovatel, kniha nebo žánr. Každý pojem má tři indicie. Indicie se odkrývají postupně, od té nejtěžší po tu nejjednodušší. Žáci mají možnost hádat už u první indicie, ale pokud se spletou, už nemají šanci hrát v tomto kole dále. Pokud se trefí již při první odkryté indicii, získávají tři body. Pokud se někdo trefí u druhé indicie, získává dva body. V případě uhodnutí pojmu až u třetí (nejjednodušší) indicie, žáci získávají jeden bod. Žáci si pojem napíší k sobě na papírek a přinesou ho učiteli. Pokud je pojem správně, učitel si k sobě zapíše počet bodů pro danou skupinu. Děti se při hře učí, že se ne vždy vyplatí riskovat a je lepší být si jistý (anebo naopak v nich probudíte „riskérského“ ducha 😊). Jakmile učitel projede všech 30 pojmů, dochází ke spočítání bodů. Tým s nejvyšším počtem bodů vyhrává. Učitel si body všech skupin píše pečlivě k sobě na papír.
· Jaké literární pojmy materiál obsahuje?
o Karel Hynek Mácha, Moliere, Kytice, bajka, William Shakespeare, Jan Amos Komenský, Evžen Oněgin, sonet, Ernest Hemingway, Franz Kafka, Oscar Wilde, Médeia, Petr Bezruč, Epos o Gilgamešovi, Božena Němcová, Jan Neruda, Na západní frontě klid, Josef Dobrovský, Giovanni Boccaccio, Kupec benátský, Émile Zola, pohádka, Kosmas, R.U.R., Paní Bovaryová, Francis Scott Fitzgerald, Bible, Miguel de Cervantes, Chrám Matky Boží v Paříži a Jules Verne
· Soutěž se tematicky zaměřuje na literaturu do poloviny 20. století, druhá polovina zde není zakomponována (připravovala jsem to pro své třeťáky 😊).
Cíl materiálu?
· Skrze materiál si žáci procvičí hlavní literární pojmy, ať už se jedná o knihy, spisovatele nebo žánry. Žáci se v této aktivitě učí riskovat, anebo naopak čekat na vhodnou příležitost. Kvíz vzbudí v žácích soutěživost a podpoří týmovou spolupráci.