Typ materiálu:
· Materiál obsahuje prezentaci s celkem 25 pojmy, které souvisí s historií. Ke každému pojmu mají žáci tři indicie, na jejichž základě musí pojem uhodnout. Hra je skvělá v rámci opakování, ale je možné ji zakomponovat do hodin prakticky kdykoli. Vhodné pro 9. třídu ZŠ a SŠ.
Jak s materiálem pracovat?
· Pokud jste se někdy zúčastnili hospodského kvízu, tuhle hru určitě znáte. Pravidla jsou jednoduchá. Žáky si rozdělte do týmů – doporučuji tříčlenná družstva. Každé družstvo má papírek, na němž má napsáno čísla 1-25 pod sebou. Následně začíná samotná hra. Jaký je její princip? Na každém slidu je jeden dějepisný pojem – osobnost, stavba nebo nějaký předmět. Každý pojem má tři indicie. Indicie se odkrývají postupně, od té nejtěžší po tu nejjednodušší. Žáci mají možnost hádat už u první indicie, ale pokud se spletou, už nemají šanci hrát v tomto kole dále. Pokud se trefí již při první odkryté indicii, získávají tři body. Pokud se někdo trefí u druhé indicie, získává dva body. V případě uhodnutí pojmu až u třetí (nejjednodušší) indicie, žáci získávají jeden bod. Žáci si pojem napíší k sobě na papírek a přinesou ho učiteli. Pokud je pojem správně, učitel si k sobě zapíše počet bodů pro danou skupinu. Děti se při hře učí, že se ne vždy vyplatí riskovat a je lepší být si jistý (anebo naopak v nich probudíte „riskérského“ ducha 😊). Jakmile učitel projede všech 25 pojmů, dochází ke spočítání bodů. Tým s nejvyšším počtem bodů vyhrává. Učitel si body všech skupin píše pečlivě k sobě na papír.
· Jaké pojmy materiál obsahuje?
o Karel IV., Marie Terezie, Marie Antoinetta, Caligula, Svatá Ludmila, Versailles, Karlův most, Věstonická Venuše, Mona Lisa, Londýn, Rudolf II., Napoleon Bonaparte, Notre Dame, Jindřich VIII., Jan Amos Komenský, Alžběta Bavorská (Sissi), Josef II., Kryštof Kolumbus, Velká Sfinga, František Ferdinanda D’Este, Adolf Hitler, Tomáš Garrigue Masaryk, Winston Churchill, Vila Tugendhat, Milada Horáková
Cíl materiálu?
· Skrze materiál si žáci procvičí hlavní historické pojmy, ať už se jedná o slavné osobnosti nebo stavby. Žáci se v této aktivitě učí riskovat, anebo naopak čekat na vhodnou příležitost. Kvíz vzbudí v žácích soutěživost a podpoří týmovou spolupráci.