100 vět, 100 výzev se slovními druhy

Ročník:
Kategorie:
Počet stran:
22
Velikost: 1.41 MB
Typ souboru: pdf
Prodávající Radka ze Základky
Nahráno:
Naposledy upraveno:
11. 2. 2025
Sdílet:

Vítejte u materiálu zaměřeného na procvičování slovních druhů určeného pro žáky 3. až 5. třídy. Tento materiál nabízí řadu úkolů a aktivit, které mohou být využity v různých variantách a přizpůsobeny potřebám vaší třídy. Díky své flexibilitě je vhodný pro individuální i skupinovou práci a umožňuje kreativní přístup ke studiu jazykových kategorií.

Materiál obsahuje 100 vět rozdělených podle slovních druhů – každá skupina slovních druhů má 10 vět. Těchto 100 vět je rozděleno nejen podle slovních druhů, ale i témat:

  • zima
  • svět zvířat
  • škola
  • sport
  • rodina
  • domácí mazlíčci
  • jaro
  • volný čas a koníčky
  • cestování, dobrodružství
  • léto, prázdniny

Možnosti využití materiálu:

  • Identifikace slovních druhů: Žáci analyzují věty a určují slovní druhy jednotlivých slov. Tato aktivita podporuje pozornost k detailům a zvyšuje jazykovou kulturu.
  • Nahrazování slov:

Varianta A – Nahrazení stejným slovním druhem:

Zvýrazněné slovo žáci nahradí jiným slovem ze stejné kategorie. Příklad: „Sněhulák stojí u chalupy.“ → „Pes stojí u chalupy.“

Varianta B – Nahrazení jiným slovním druhem:

Pokud to jde, zvýrazněné slovo se musí nahradit jiným slovním druhem, což pomáhá pochopit změny ve významu a struktuře věty. Příklad: Podstatné jméno „stůl“ může být nahrazeno zájmenem „ten“ nebo číslovkou „jeden“.

  • Skladba vět a skladební dvojice: Žáci vyhledávají základní skladební dvojice nebo jiné větné členy a zkoumají, jak jednotlivé části věty spolu souvisí.
  • Transformace vět: Žáci mění věty například:

    z oznamovacích na tázací,

    z kladných na záporné

    z přítomného času na minulý či budoucí

  • Kombinování a slučování vět: Vyberte dvě nebo více vět z materiálu a požádejte žáky, aby je spojili do jednoho souvětí pomocí vhodných spojek.

 

Lze vytisknout jako brožuru.

Další produkty od autora Radka ze Základky

875821
Přírodověda
3., 5.
Pracovní listy
Tento materiál je určen především pro výuku přírodovědy v 5. ročníku základní školy, ale lze jej snadno využít i v
32.00 Kč
870944
Český jazyk
2., 3., 4., 5., ZŠ – 1. STUPEŇ
Pracovní listy
Materiál slouží pro rozvoj tvořivého psaní u žáků 1. stupně ZŠ. Žáci se zaměří na vytváření příběhu, popis a rozvíjení
0.00 Kč
822715
Český jazyk
3., 4., 5., 6., 7.
Ostatní
Tento soubor 40 kartiček nabízí variabilní aktivity, které lze využít při různých formách práce s textem. Materiál
32.00 Kč
830221
Český jazyk
3., 4., 5.
Didaktické hry
Tento výukový materiál je určen pro žáky 3.–5. třídy a slouží k procvičování slovních druhů zábavnou formou. Obsahuje 60
33.00 Kč
100 vět, 100 výzev se slovními druhy 100 vět, 100 výzev se slovními druhy
Vítejte u materiálu zaměřeného na procvičování slovních druhů určeného pro žáky 3. až 5. třídy. Tento materiál nabízí řadu úkolů a aktivit, které mohou být využity v různých variantách a přizpůsobeny potřebám vaší třídy. Díky své flexibilitě je vhodný pro individuální i skupinovou práci a umožňuje kreativní přístup ke studiu jazykových kategorií.Materiál obsahuje 100 vět rozdělených podle slovních druhů – každá skupina slovních druhů má 10 vět. Těchto 100 vět je rozděleno nejen podle slovních druhů, ale i témat:zimasvět zvířatškolasportrodinadomácí mazlíčcijarovolný čas a koníčkycestování, dobrodružstvíléto, prázdninyMožnosti využití materiálu:Identifikace slovních druhů: Žáci analyzují věty a určují slovní druhy jednotlivých slov. Tato aktivita podporuje pozornost k detailům a zvyšuje jazykovou kulturu.Nahrazování slov:Varianta A – Nahrazení stejným slovním druhem:Zvýrazněné slovo žáci nahradí jiným slovem ze stejné kategorie. Příklad: „Sněhulák stojí u chalupy.“ → „Pes stojí u chalupy.“Varianta B – Nahrazení jiným slovním druhem:Pokud to jde, zvýrazněné slovo se musí nahradit jiným slovním druhem, což pomáhá pochopit změny ve významu a struktuře věty. Příklad: Podstatné jméno „stůl“ může být nahrazeno zájmenem „ten“ nebo číslovkou „jeden“.Skladba vět a skladební dvojice: Žáci vyhledávají základní skladební dvojice nebo jiné větné členy a zkoumají, jak jednotlivé části věty spolu souvisí.Transformace vět: Žáci mění věty například:z oznamovacích na tázací,z kladných na zápornéz přítomného času na minulý či budoucíKombinování a slučování vět: Vyberte dvě nebo více vět z materiálu a požádejte žáky, aby je spojili do jednoho souvětí pomocí vhodných spojek. Lze vytisknout jako brožuru.
UUCZ-790687
Český jazyk - gramatika>Didaktické hry>3.>4.>5.>ZŠ – 1. STUPEŇ
33.00