100 vět, 100 výzev se slovními druhy

Ročník:
Kategorie:
Počet stran:
22
Velikost: 1.41 MB
Typ souboru: pdf
Prodávající Radka ze Základky
Nahráno:
Naposledy upraveno:
11. 2. 2025
Sdílet:

Vítejte u materiálu zaměřeného na procvičování slovních druhů určeného pro žáky 3. až 5. třídy. Tento materiál nabízí řadu úkolů a aktivit, které mohou být využity v různých variantách a přizpůsobeny potřebám vaší třídy. Díky své flexibilitě je vhodný pro individuální i skupinovou práci a umožňuje kreativní přístup ke studiu jazykových kategorií.

Materiál obsahuje 100 vět rozdělených podle slovních druhů – každá skupina slovních druhů má 10 vět. Těchto 100 vět je rozděleno nejen podle slovních druhů, ale i témat:

  • zima
  • svět zvířat
  • škola
  • sport
  • rodina
  • domácí mazlíčci
  • jaro
  • volný čas a koníčky
  • cestování, dobrodružství
  • léto, prázdniny

Možnosti využití materiálu:

  • Identifikace slovních druhů: Žáci analyzují věty a určují slovní druhy jednotlivých slov. Tato aktivita podporuje pozornost k detailům a zvyšuje jazykovou kulturu.
  • Nahrazování slov:

Varianta A – Nahrazení stejným slovním druhem:

Zvýrazněné slovo žáci nahradí jiným slovem ze stejné kategorie. Příklad: „Sněhulák stojí u chalupy.“ → „Pes stojí u chalupy.“

Varianta B – Nahrazení jiným slovním druhem:

Pokud to jde, zvýrazněné slovo se musí nahradit jiným slovním druhem, což pomáhá pochopit změny ve významu a struktuře věty. Příklad: Podstatné jméno „stůl“ může být nahrazeno zájmenem „ten“ nebo číslovkou „jeden“.

  • Skladba vět a skladební dvojice: Žáci vyhledávají základní skladební dvojice nebo jiné větné členy a zkoumají, jak jednotlivé části věty spolu souvisí.
  • Transformace vět: Žáci mění věty například:

    z oznamovacích na tázací,

    z kladných na záporné

    z přítomného času na minulý či budoucí

  • Kombinování a slučování vět: Vyberte dvě nebo více vět z materiálu a požádejte žáky, aby je spojili do jednoho souvětí pomocí vhodných spojek.

 

Lze vytisknout jako brožuru.

Další produkty od autora Radka ze Základky

753179
Matematika
4., 5., ZŠ – 1. STUPEŇ
Didaktické hry
Tento výukový materiál je určen pro žáky 4. a 5. tříd základních škol a zaměřuje se na procvičování zlomků zábavnou
34.00 Kč
683710
Český jazyk
2., 3., 4., 5., ZŠ – 1. STUPEŇ
Ostatní
Tento materiál obsahuje 31 karet sloužících k rozvoji komunikace mezi žáky. Každá karta obsahuje otázky k danému tématu
25.00 Kč
781877
Nezařazené k předmětu
4., 5., 6., 7., ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
Milí učitelé, představuji vám zábavný a variabilní materiál "Amorovo tajemství se zakázanými slovy". Tato hra je ideální
29.00 Kč
694993
Český jazyk - gramatika
5., ZŠ – 1. STUPEŇ
Didaktické hry
Zábavná didaktická hra na procvičení učiva o předponách s-, se-, z-, ze-, vz-, vze-. Úkolem žáků je přiřadit správně
40.00 Kč
100 vět, 100 výzev se slovními druhy 100 vět, 100 výzev se slovními druhy
Vítejte u materiálu zaměřeného na procvičování slovních druhů určeného pro žáky 3. až 5. třídy. Tento materiál nabízí řadu úkolů a aktivit, které mohou být využity v různých variantách a přizpůsobeny potřebám vaší třídy. Díky své flexibilitě je vhodný pro individuální i skupinovou práci a umožňuje kreativní přístup ke studiu jazykových kategorií.Materiál obsahuje 100 vět rozdělených podle slovních druhů – každá skupina slovních druhů má 10 vět. Těchto 100 vět je rozděleno nejen podle slovních druhů, ale i témat:zimasvět zvířatškolasportrodinadomácí mazlíčcijarovolný čas a koníčkycestování, dobrodružstvíléto, prázdninyMožnosti využití materiálu:Identifikace slovních druhů: Žáci analyzují věty a určují slovní druhy jednotlivých slov. Tato aktivita podporuje pozornost k detailům a zvyšuje jazykovou kulturu.Nahrazování slov:Varianta A – Nahrazení stejným slovním druhem:Zvýrazněné slovo žáci nahradí jiným slovem ze stejné kategorie. Příklad: „Sněhulák stojí u chalupy.“ → „Pes stojí u chalupy.“Varianta B – Nahrazení jiným slovním druhem:Pokud to jde, zvýrazněné slovo se musí nahradit jiným slovním druhem, což pomáhá pochopit změny ve významu a struktuře věty. Příklad: Podstatné jméno „stůl“ může být nahrazeno zájmenem „ten“ nebo číslovkou „jeden“.Skladba vět a skladební dvojice: Žáci vyhledávají základní skladební dvojice nebo jiné větné členy a zkoumají, jak jednotlivé části věty spolu souvisí.Transformace vět: Žáci mění věty například:z oznamovacích na tázací,z kladných na zápornéz přítomného času na minulý či budoucíKombinování a slučování vět: Vyberte dvě nebo více vět z materiálu a požádejte žáky, aby je spojili do jednoho souvětí pomocí vhodných spojek. Lze vytisknout jako brožuru.
UUCZ-790687
Český jazyk - gramatika>Didaktické hry>3.>4.>5.>ZŠ – 1. STUPEŇ
33.00