Den boje za svobodu a demokracii - 17. listopad - čtení a běhací doplňování s tajenkou

Ročník:
Kategorie:
Počet stran:
6
Velikost: 1.28 MB
Typ souboru: pdf
Prodávající Bc. Lucie Stanovská
Nahráno:
Naposledy upraveno:
12. 11. 2025
Sdílet:

Materiál je zaměřen na připomenutí významu státního svátku 17. listopadu. Žáci se prostřednictvím čtení a doplňování textu seznamují s příběhem odvahy a boje za svobodu, učí se chápat pojem demokracie a uvědomují si, že svoboda není samozřejmostí.

Součástí materiálu je:

  • souvislý čtenářský text vhodný pro práci s porozuměním,
  • text s vynechanými slovy (20 míst), který lze využít jako samostatný pracovní list,
  • řešení pro kontrolu,
  • tajenka s tematickou větou (např. „Svoboda není samozřejmost.“).

Cíl a smysl aktivity

  • seznámit žáky s historickými událostmi roku 1939 a 1989 přiměřenou formou,
  • rozvíjet čtenářskou gramotnost a porozumění textu,
  • vést žáky k uvědomění si významu svobody, odvahy a demokracie,
  • posílit schopnost spojovat minulost se současností.

Návaznost na RVP ZV

Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět

  • Obor: Vlastivěda (3.–5. ročník)
    • Žák rozlišuje minulost, přítomnost a budoucnost, vyhledává v textu informace o významných historických událostech.
    • Uvědomuje si základní hodnoty demokratické společnosti (svoboda, odpovědnost, spolupráce, respekt).
    • Chápe význam státních svátků a významných dnů ČR.

Průřezová témata:

  • Osobnostní a sociální výchova: rozvoj hodnotového systému, schopnost vyjádřit názor a respektovat názory druhých.
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech: uvědomění si hodnot svobody, demokracie a lidských práv.
  • Výchova demokratického občana: pochopení základních principů demokratické společnosti, tolerance a aktivní postoj.

Doporučení pro práci s materiálem

  • Motivační část:

Krátká úvodní diskuze s dětmi – Co pro tebe znamená svoboda? Co si představíš, když slyšíš slovo „17. listopad“? Lze promítnout fotografie z demonstrací nebo symbolický klíč jako úvodní motiv.

2. Čtení textu:

Společné nebo samostatné čtení hlavního textu (možno rozdělit na dvě části – rok 1939 a 1989).

Následuje diskuse o rozdílech mezi těmito obdobími, kdo byli studenti a proč jsou pro naši historii důležití.

3. Práce s textem k doplňování:

Žáci doplňují chybějící slova podle kontextu.

Aktivita rozvíjí porozumění, pozornost, paměť i cit pro jazyk.

Může být použita individuálně, ve dvojicích nebo formou běhací aktivity (karty s textem rozmístěné po třídě).

4. Tajenka: “ Kdo se nebojí, může změnit budoucnost.”

Lze využít jako závěrečnou reflexi – co pro nás tato věta znamená?

Další produkty od autora Bc. Lucie Stanovská

961019
Český jazyk
7., 8., ZŠ – 2. STUPEŇ
Ostatní
Tento materiál je určen pro práci se žáky 2. stupně základní školy k tématu svatého Václava a státního svátku 28. září
39.00 Kč
730589
Český jazyk
2., 3., ZŠ – 1. STUPEŇ
Didaktické hry
Vánoční svetry jsou zábavný a interaktivní výukový materiál, který můžete využít k rozvoji čtení s porozuměním
40.00 Kč
906799
Nezařazené k předmětu
2., 3., ZŠ – 1. STUPEŇ
Ostatní
Soubor obsahuje oceňovací kartičky s pozitivními a motivačními výrazy pro děti. Na každém listu formátu A4 jsou čtyři
39.00 Kč
848263
Český jazyk
3., 4., ZŠ – 1. STUPEŇ
Venkovní učení - stezky, badatelská výuka, terénní výuka
Materiál je určen pro práci s dětmi na 1. stupni základní školy a je tematicky zaměřen na Den Země a ochranu životního
35.00 Kč
Den boje za svobodu a demokracii - 17. listopad - čtení a běhací doplňování s tajenkou Den boje za svobodu a demokracii - 17. listopad - čtení a běhací doplňování s tajenkou
Materiál je zaměřen na připomenutí významu státního svátku 17. listopadu. Žáci se prostřednictvím čtení a doplňování textu seznamují s příběhem odvahy a boje za svobodu, učí se chápat pojem demokracie a uvědomují si, že svoboda není samozřejmostí.Součástí materiálu je:souvislý čtenářský text vhodný pro práci s porozuměním,text s vynechanými slovy (20 míst), který lze využít jako samostatný pracovní list,řešení pro kontrolu,tajenka s tematickou větou (např. „Svoboda není samozřejmost.“).Cíl a smysl aktivityseznámit žáky s historickými událostmi roku 1939 a 1989 přiměřenou formou,rozvíjet čtenářskou gramotnost a porozumění textu,vést žáky k uvědomění si významu svobody, odvahy a demokracie,posílit schopnost spojovat minulost se současností.Návaznost na RVP ZVVzdělávací oblast: Člověk a jeho světObor: Vlastivěda (3.–5. ročník)Žák rozlišuje minulost, přítomnost a budoucnost, vyhledává v textu informace o významných historických událostech.Uvědomuje si základní hodnoty demokratické společnosti (svoboda, odpovědnost, spolupráce, respekt).Chápe význam státních svátků a významných dnů ČR.Průřezová témata:Osobnostní a sociální výchova: rozvoj hodnotového systému, schopnost vyjádřit názor a respektovat názory druhých.Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech: uvědomění si hodnot svobody, demokracie a lidských práv.Výchova demokratického občana: pochopení základních principů demokratické společnosti, tolerance a aktivní postoj.Doporučení pro práci s materiálemMotivační část:Krátká úvodní diskuze s dětmi – Co pro tebe znamená svoboda? Co si představíš, když slyšíš slovo „17. listopad“? Lze promítnout fotografie z demonstrací nebo symbolický klíč jako úvodní motiv.2. Čtení textu:Společné nebo samostatné čtení hlavního textu (možno rozdělit na dvě části – rok 1939 a 1989).Následuje diskuse o rozdílech mezi těmito obdobími, kdo byli studenti a proč jsou pro naši historii důležití.3. Práce s textem k doplňování:Žáci doplňují chybějící slova podle kontextu.Aktivita rozvíjí porozumění, pozornost, paměť i cit pro jazyk.Může být použita individuálně, ve dvojicích nebo formou běhací aktivity (karty s textem rozmístěné po třídě).4. Tajenka: “ Kdo se nebojí, může změnit budoucnost.”Lze využít jako závěrečnou reflexi – co pro nás tato věta znamená?
UUCZ-1030948
Český jazyk>Vlastivěda>Běhací diktát>3.>4.>5.>6.>ZŠ – 1. STUPEŇ
39.00