Soubor aktivit k opakování druhů vedlejších vět:
1) AZ-KVÍZ:
- 56 otázek (28 základních + 28 náhradních)
- otázky s výběrem z možností
- správná odpověď zezelená, špatná zčervená
- opakování již probraného učiva (složitější jevy), příp. s využitím přehledu
2) PŘEHLED DRUHŮ VEDLEJŠÍCH VĚT:
- oboustranný barevný přehled k zalaminování (1 A4)
- vhodný při procvičování určování druhů VV
- vhodný zejm. pro žáky s SPU
3) KOLÍČKOVÁNÍ: URČOVÁNÍ DRUHŮ VV:
- celkem 228 kartiček
- výběr z možností: žáci označují odpověď pomocí kolíčku a po otočení karty si ověří správnost své odpovědi
- obsahuje nejen ŘEŠENÍ, ale také ZDŮVODNĚNÍ
- 3 úrovně obtížnosti:
- 1. úroveň: struktura 1. VH, 2. VV - nácvik správné otázky větou hlavní (případně s využitím přehledu)
- 2. úroveň: struktura 1VH, 2. VV, ale také 1. VV. 2. VH, opět nácvik správného kladení otázky větou hlavní
- 3. úroveň: struktura 1VH, 2. VV i 1. VV., 2. VH, také složitější případy (např. "proč" uvozuje VV podmětnou, přívlastkovou atd.)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tento materiál má výukový charakter a je určen ke vzdělávání na ZŠ.
V souladu s RVP rozvíjí u žáků tyto klíčové kompetence:
1. KOMPETENCE K UČENÍ:
- žák si sám plánuje a řídí učení (materiál vhodný i pro samostudium – kartičky obsahují z druhé strany řešení)
- rozlišení na práci ve skupině (AZ-kvíz, kdy může učitel/žáci zdůvodnit správné řešení a látku zopakovat vs. individuální kolíčkovací hra)
- konstruktivní práce s chybou (zdůvodnění) – práce s přehledem
- individuální obtížnost (úroveň 1 – 3, žák veden k sebereflexi, jak (a na jaké úrovni) zvládá problematiku určování druhů VV
2. KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ:
- aplikace zadaného pravidla/poučky (přehledu) při praktickém řešení cvičení (AZ-kvízu i kartiček)
- žák vychází ze zkušenosti; pracuje s chybou, která pomáhá k pochopení látky
- cílem může být zjistit, jaký druh VV je pro žáka obtížné poznat