Aktivita je určena žákům, kteří mají potíže s poznáváním vedlejších vět.
Každý žák dostane svou sadu vedlejších vět – doporučuji tisknout na odlišné barevné papíry, zalaminovat. Jedna sada je natištěna na dvou listech, obsahuje 12 kartiček s větami.
Úkolem je vybrat zadanou větu z nabídky čtyř vět. Žák si do sešitu nadepíše čísla od 1 do 12 a k číslicím přiřazuje variantu A, B, C, D. Nemusí psát věty.
Může nám připadat jednoduché vybírat ze čtyř vět, ale to je účelem těchto karet – aby i slabší děti měly šanci na úspěch.
Ke každé sadě karet je řešení, žáci si mohou opravovat sami. Rychlejší tak nemusí čekat na pomalejší, mohou udělat více karet.
Věty v každé sadě se opakují – je to záměr. Aby dítě nemuselo stále pročítat nové a nové věty.
Na konci karet je navíc 8 kartiček na doplnění interpunkce, jsou použity věty z kartiček. Tyto věty doporučuji nakopírovat žákům, aby mohli dopsat čárku.
Obsah materiálu
11 sad kartiček, řešení, 8 malých prac. listů na doplnění čárky.
Vzdělávací materiál pro ZŠ naplňující výstupy RVP: ČJL-9-2-06 rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí