Komunikační karty - PRÁZDNINY

Počet stran:
10
Velikost: 1.26 MB
Typ souboru: pdf
Prodávající Barbora Kučerová
Nahráno:
Naposledy upraveno:
13. 8. 2025
Sdílet:

Více o materiálu

Metodika použití konverzačních karet „O prázdninách“ (1. stupeň ZŠ)

Cíl:

  • Podpořit rozvoj slovní zásoby a schopnosti vyprávět o vlastních zážitcích.
  • Rozvíjet komunikační dovednosti, naslouchání a respekt k druhým.
  • Podnítit děti k vzájemnému poznávání a sdílení.
  • Procvičit schopnost tvořit souvislé věty a příběhy.

Věk:

Děti 6–11 let (1.–5. třída ZŠ), otázky lze upravit dle věku a úrovně řeči.

 

Příprava materiálu:

  • Otázky vytisknout jako samostatné kartičky, ideálně barevné s jednoduchou ilustrací nebo ikonou.
  • Pro menší děti doporučuji otázky přečíst nahlas nebo doplnit obrázky.

Varianty použití:

1. Ranní kruh – sdílení zážitků

  • Každé dítě si vytáhne jednu kartičku s otázkou a odpoví.
  • Ostatní mohou doplňovat nebo klást doplňující otázky (vedené učitelem).
  • Učitel pomáhá rozšiřovat slovní zásobu a přináší příklady.

2. Párová práce – rozhovor

  • Děti si v párech navzájem kladou otázky z kartiček.
  • Po pár minutách si vzájemně sdělí, co se dozvěděly.
  • Lze použít i hru „najdi dvojici“ – dítě s kartou otázky hledá druhé s kartou „odpověď“ (lze připravit doplňující odpovědi na kartičkách).

3. Skupinová diskuse

  • Učitel vybere několik zajímavých otázek a vede diskusi.
  • Děti se učí respektovat střídání, dávat pozor na mluvícího a rozvíjet vlastní názory.

4. Tvoření příběhů

  • Děti si vyberou 3–5 otázek a na jejich základě vytvoří krátký příběh o svých prázdninách.
  • Mohou příběh nakreslit nebo dramatizovat.

5. Hraní scének

  • Vyberte otázku, která se dá dramaticky ztvárnit (např. „Zažil/a jsi něco legračního?“).
  • Děti ve skupině připraví krátkou scénku, kterou pak ostatním zahrají.
  • Učitel pomáhá s jazykem a výslovností.

Doporučení učiteli:

  • Podporuj děti, aby mluvily celé věty, ale nezatěžuj je přesnou gramatikou.
  • Povzbuzuj i méně odvážné děti, aby se zapojily, např. nejdřív v menších skupinách.
  • Věnuj pozornost pozitivnímu hodnocení a podpoře přátelské atmosféry.
  • Pro rozvoj slovní zásoby doplňuj otázky o nové výrazy a přirovnání.

Shrnutí:

Tento materiál podporuje komunikaci, rozvoj jazykových dovedností a sociální interakce prostřednictvím zábavné a motivující práce s vlastními zážitky dětí. Je vhodný pro pravidelné ranní kruhy i tematické projekty.

Další produkty od autora Barbora Kučerová

926346
Občanská výchova
MŠ, Školní družina, MŠ - předškoláci, 1., 2., 3., 4., 5., ZŠ – 1. STUPEŇ
Ostatní
🎯 Hravě k pochopení školních pravidel! Tento originální výukový materiál je určen pro děti z mateřských škol a žáky 1
45.00 Kč
926768
Prvouka
MŠ, Školní družina, MŠ - předškoláci, 1., ZŠ – 1. STUPEŇ
Domino
Více o materiálu 🐄 DOMINO – HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA 🐷 Pro MŠ a 1.–3. ročník ZŠ 🎯 Didaktický cíl: Tato jednoduchá a poutavá
30.00 Kč
926773
Nezařazené k předmětu
MŠ, Školní družina, MŠ - předškoláci, 6., ZŠ – 1. STUPEŇ
Ostatní
Více o materiálu 🌞 Prázdninový deník pro děti – Nejlepší léto začíná tady! ✨ Letní dobrodružství čekají – a každé z nich
35.00 Kč
926766
Matematika
8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Domino
Více o materiálu Máte pocit, že algebraické výrazy jsou pro žáky nuda? Zkuste to jinak – s dominem! Tento didaktický
35.00 Kč
Komunikační karty - PRÁZDNINY Komunikační karty - PRÁZDNINY
Více o materiáluMetodika použití konverzačních karet „O prázdninách“ (1. stupeň ZŠ)Cíl:Podpořit rozvoj slovní zásoby a schopnosti vyprávět o vlastních zážitcích.Rozvíjet komunikační dovednosti, naslouchání a respekt k druhým.Podnítit děti k vzájemnému poznávání a sdílení.Procvičit schopnost tvořit souvislé věty a příběhy.Věk:Děti 6–11 let (1.–5. třída ZŠ), otázky lze upravit dle věku a úrovně řeči. Příprava materiálu:Otázky vytisknout jako samostatné kartičky, ideálně barevné s jednoduchou ilustrací nebo ikonou.Pro menší děti doporučuji otázky přečíst nahlas nebo doplnit obrázky.Varianty použití:1. Ranní kruh – sdílení zážitkůKaždé dítě si vytáhne jednu kartičku s otázkou a odpoví.Ostatní mohou doplňovat nebo klást doplňující otázky (vedené učitelem).Učitel pomáhá rozšiřovat slovní zásobu a přináší příklady.2. Párová práce – rozhovorDěti si v párech navzájem kladou otázky z kartiček.Po pár minutách si vzájemně sdělí, co se dozvěděly.Lze použít i hru „najdi dvojici“ – dítě s kartou otázky hledá druhé s kartou „odpověď“ (lze připravit doplňující odpovědi na kartičkách).3. Skupinová diskuseUčitel vybere několik zajímavých otázek a vede diskusi.Děti se učí respektovat střídání, dávat pozor na mluvícího a rozvíjet vlastní názory.4. Tvoření příběhůDěti si vyberou 3–5 otázek a na jejich základě vytvoří krátký příběh o svých prázdninách.Mohou příběh nakreslit nebo dramatizovat.5. Hraní scénekVyberte otázku, která se dá dramaticky ztvárnit (např. „Zažil/a jsi něco legračního?“).Děti ve skupině připraví krátkou scénku, kterou pak ostatním zahrají.Učitel pomáhá s jazykem a výslovností.Doporučení učiteli:Podporuj děti, aby mluvily celé věty, ale nezatěžuj je přesnou gramatikou.Povzbuzuj i méně odvážné děti, aby se zapojily, např. nejdřív v menších skupinách.Věnuj pozornost pozitivnímu hodnocení a podpoře přátelské atmosféry.Pro rozvoj slovní zásoby doplňuj otázky o nové výrazy a přirovnání.Shrnutí:Tento materiál podporuje komunikaci, rozvoj jazykových dovedností a sociální interakce prostřednictvím zábavné a motivující práce s vlastními zážitky dětí. Je vhodný pro pravidelné ranní kruhy i tematické projekty.
UUCZ-926778
Český jazyk>Občanská výchova>Prvouka>Demonstrační obrázky - kartičky>MŠ>Školní družina>MŠ - předškoláci>1.>2.>3.>4.>5.>6.>ZŠ – 1. STUPEŇ>Speciální pedagogika>🏖️ Prázdniny
35.00