Téma: Mezinárodní den muzeí (18. května)
Cílová skupina: 3.–5. ročník ZŠ
Délka trvání: 45–60 minut
Forma aktivity: Práce s textem + pohybová hra „běhačka s tajenkou“
Tajenka: NÁVŠTĚVNÍK
Popis výukového textu:
Žáci se seznámí s poutavým a rozšířeným textem o Mezinárodním dni muzeí, jeho historii a významu. Text obsahuje také zajímavosti ze světa muzeí – například o největším muzeu světa, nejmenším muzeu, slavných exponátech (Mona Lisa), netradičních sbírkách a moderních formách návštěv jako je noční prohlídka s baterkou.
Otázky k textu – využití ve výuce:
Součástí materiálu je 10 otázek s výběrem ze 3 možností, z nichž vždy jedna je správná. Otázky slouží k ověření porozumění textu a zároveň jako součást aktivní běhací hry s tajenkou.
Běhací aktivita s tajenkou (BĚHAČKA):
- Každá z 10 otázek je umístěna samostatně v různých částech učebny, chodby nebo venku.
- U každé otázky je trojice odpovědí. U každé odpovědi je jedno písmeno (např. A = „N“, B = „Ž“, C = „X“).
- Pokud žák zvolí správnou odpověď, zapíše si k ní správné písmeno.
- Po splnění všech stanovišť žák poskládá tajenku ze správných písmen – výsledkem je slovo NÁVŠTĚVNÍK.
- Lze využít jako skupinovou i individuální aktivitu.
Pomůcky a materiál:
- Text o Mezinárodním dni muzeí (1× pro každého žáka nebo společně na tabuli)
- Záznamový list pro žáky
- Psací potřeby
Výukové cíle:
- Porozumění čtenému textu a práce s informacemi
- Posílení paměti a logického uvažování
- Spolupráce, komunikace a pohybová aktivita
- Opakování pojmu „návštěvník“ v souvislostech