O jazyce (Jazyk a komunikace, Útvary národního jazyka, Indoevropské jazyky, Vývoj českého jazyka)

Předmět:
Ročník:
Počet stran:
54
Velikost: 24.9 MB
Typ souboru: pdf
Nahráno:
Naposledy upraveno:
2. 2. 2025
Sdílet:

Soubor čtyř výukových materiálů za zvýhodněnou cenu. Materiály obsáhnou učivo týkající se českého jazyka jako prostředku komunikace, jeho pestrosti a vývoje. Veškeré materiály lze zakoupit i jednotlivě.

Jazyk a komunikace

Pro koho: 6. třída

Formy výuky: skupinová, celá třída

Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ

Výukový materiál obsahuje černobílou a barevnou verzi (barevná na závěr).

 

Návrh metodického postupu

  • Skupiny po 4 lidech, každý obdrží kartičku s větou. Úkolem je sdělit ostatním ve skupině větu s pomocí sdělovacího prostředku uvedeného na kartičce. Spolužáci mají za úkol sdělení rozšifrovat (uhádnout). Závěrečná otázka: Která forma komunikace je nejefektivnější? - Komunikace prostřednictvím jazyka.
  • Vyplnění doplňovačky týkající se jazyka (může sloužit jako zápis do sešitu).
  • Shrnutí dalších forem komunikace: gesta, mimika, symboly, znaková řeč.
  • Celá třída: žáci mají za úkol vyjádřit pantomimicky následující situace: bojí se, mají radost, zlobí se, něco je bolí, stydí se. Pedagog ukazuje obrázky, žáci předvádí.
  • Skupinová práce: Jeden ze skupiny bude představovat ředitele firmy, druhý žadatele o práci. Totožná situace proběhne třikrát, mění se nonverbální komunikace.
  • Žáci obdrží obrázek s dívkou nebo chlapcem a udělají si k obrázku poznámky ohledně toho, jak by měli při důležité schůzce sedět, aby působili seriózně.

 

Útvary národního jazyka

Pro koho: 6. třída, 7. třída, 8. třída, 9. třída

Formy výuky: skupinová, samostatná

Pomůcky: píseň Jaromíra Nohavici

 

Návrh metodického postupu

  • Kartičky se slovy (výtisků tolik, kolik je skupin) ukryjeme na různých místech ve třídě. Žáci jsou rozděleni do skupin a mají určitý čas na to, aby kartičky našli (čas závisí na obtížnosti ukrytí, celkem 24 kartiček).
  • Úkol: roztřídit kartičky do dvou skupin. Neřekneme žákům podle jakého klíče. Cílem je, aby intuitivně přišli na to, že se jedná o slova spisovná a nespisovná. Ti, kteří nenašli všech 24 pojmů, dostanou následně za úkol zbylá slova domyslet.
  • Pracovní list (vhodný i jako zápis do sešitu) - postupně se během hodiny vyplňuje podle získaných informací.
  • Dramatizace situací. Žáci jsou rozděleni do skupin po cca 3 lidech (záleží na počtu, v některých situacích lze zvýšit počet žáků). Každá skupina má čas na to, aby si situaci připravila a secvičila. Má se jednat o krátké scénky, každý pronese pár vět. Následně debata, ve kterých situacích měla být použita spisovná čeština (a zda byla použita) a ve kterých lze mluvit nespisovně. (Možnost přidat vlastní scénky - volná pole).
  • NESPISOVNÝ JAZYK - PRACOVNÍ LIST: NÁŘEČÍ, PROFESNÍ MLUVA, SLANG, ARGOT
  • Písnička Jaromíra Nohavici - Milionář, poslech a vyplnění prvního úkolu pracovního listu (v případě potřeby je fajn stáhnout a vytisknout text).

 

Rozdělení jazyků v Evropě. Indoevropské jazyky.

Pro koho: druhý stupeň

Formy výuky: skupinová, individuální

Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ

 

  • Pracovní listy (část možno použít jako zápis do sešitu)
  • Kartičky s jazyky k rozřazení
  • Náměty k činnostem
  • Mapa
  • Řešení

 

Vývoj českého jazyka

Pro koho: druhý stupeň ZŠ

Formy výuky: samostatná, skupinová

Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ

Výukový materiál je připraven k černobílému vytištění. Závěrečná strana obsahuje alternativu některých černobílých obrázků v barevné formě.

 

Návrh metodického postupu

  • Samostatná práce: po třídě jsou rozmístěny útržky textů týkající se českého jazyka. Žáci mají za úkol si texty pročíst a v hlavě (nebo se zapisováním poznámek) je skládat tak, jak jdou za sebou. Jako pomoc slouží nápovědy v dolním levém rohu (známý spisovatel a jeho dílo). Žáci tak mají určitý čas se seznámit s informacemi.
  • Práce ve skupinách: každá ze skupin obdrží kartičky, které mají správně propojit a chronologicky poskládat. Mohou skládat jen tak s tím, že se kartičky budou moci využít v dalších hodinách, nebo je mohou vlepovat na papíry (jeden velký nebo několik slepených k sobě) a vytvořit tak plakát. Možnost následné prezentace skupin.
  • Součástí je řešení, které po vytištění může sloužit jako informační plakát.

Další produkty od autora Veronika Režná (Radost učit)

616881
Dějepis
9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Pro koho: devátá třída Styl práce: samostatná práce, skupinová práce, dramatizace Typ materiálu: vzdělávací materiál pro
40.00 Kč
498653
Český jazyk - gramatika
6., 7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Pro koho: 6., 7., 8. a 9. třída Styl práce: samostatná, skupinová, společná kontrola Typ materiálu: vzdělávací materiál
30.00 Kč
604975
Dějepis
6., ZŠ – 2. STUPEŇ
Předloha ke kreslení
Pro koho: šestá třída, první ročník osmiletého gymnázia Styl práce: projekt celé třídy Typ materiálu: vzdělávací
43.00 Kč
664811
Český jazyk
6., 7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Pro koho: šestá, sedmá třída (D), druhý stupeň (ČJ) Styl práce: samostatná práce nebo skupinová práce Typ materiálu
30.00 Kč
O jazyce (Jazyk a komunikace, Útvary národního jazyka, Indoevropské jazyky, Vývoj českého jazyka) O jazyce (Jazyk a komunikace, Útvary národního jazyka, Indoevropské jazyky, Vývoj českého jazyka)
Soubor čtyř výukových materiálů za zvýhodněnou cenu. Materiály obsáhnou učivo týkající se českého jazyka jako prostředku komunikace, jeho pestrosti a vývoje. Veškeré materiály lze zakoupit i jednotlivě.Jazyk a komunikacePro koho: 6. třídaFormy výuky: skupinová, celá třídaTyp materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠVýukový materiál obsahuje černobílou a barevnou verzi (barevná na závěr). Návrh metodického postupuSkupiny po 4 lidech, každý obdrží kartičku s větou. Úkolem je sdělit ostatním ve skupině větu s pomocí sdělovacího prostředku uvedeného na kartičce. Spolužáci mají za úkol sdělení rozšifrovat (uhádnout). Závěrečná otázka: Která forma komunikace je nejefektivnější? - Komunikace prostřednictvím jazyka.Vyplnění doplňovačky týkající se jazyka (může sloužit jako zápis do sešitu).Shrnutí dalších forem komunikace: gesta, mimika, symboly, znaková řeč.Celá třída: žáci mají za úkol vyjádřit pantomimicky následující situace: bojí se, mají radost, zlobí se, něco je bolí, stydí se. Pedagog ukazuje obrázky, žáci předvádí.Skupinová práce: Jeden ze skupiny bude představovat ředitele firmy, druhý žadatele o práci. Totožná situace proběhne třikrát, mění se nonverbální komunikace.Žáci obdrží obrázek s dívkou nebo chlapcem a udělají si k obrázku poznámky ohledně toho, jak by měli při důležité schůzce sedět, aby působili seriózně. Útvary národního jazykaPro koho: 6. třída, 7. třída, 8. třída, 9. třídaFormy výuky: skupinová, samostatnáPomůcky: píseň Jaromíra Nohavici Návrh metodického postupuKartičky se slovy (výtisků tolik, kolik je skupin) ukryjeme na různých místech ve třídě. Žáci jsou rozděleni do skupin a mají určitý čas na to, aby kartičky našli (čas závisí na obtížnosti ukrytí, celkem 24 kartiček).Úkol: roztřídit kartičky do dvou skupin. Neřekneme žákům podle jakého klíče. Cílem je, aby intuitivně přišli na to, že se jedná o slova spisovná a nespisovná. Ti, kteří nenašli všech 24 pojmů, dostanou následně za úkol zbylá slova domyslet.Pracovní list (vhodný i jako zápis do sešitu) - postupně se během hodiny vyplňuje podle získaných informací.Dramatizace situací. Žáci jsou rozděleni do skupin po cca 3 lidech (záleží na počtu, v některých situacích lze zvýšit počet žáků). Každá skupina má čas na to, aby si situaci připravila a secvičila. Má se jednat o krátké scénky, každý pronese pár vět. Následně debata, ve kterých situacích měla být použita spisovná čeština (a zda byla použita) a ve kterých lze mluvit nespisovně. (Možnost přidat vlastní scénky - volná pole).NESPISOVNÝ JAZYK - PRACOVNÍ LIST: NÁŘEČÍ, PROFESNÍ MLUVA, SLANG, ARGOTPísnička Jaromíra Nohavici - Milionář, poslech a vyplnění prvního úkolu pracovního listu (v případě potřeby je fajn stáhnout a vytisknout text). Rozdělení jazyků v Evropě. Indoevropské jazyky.Pro koho: druhý stupeňFormy výuky: skupinová, individuálníTyp materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ Pracovní listy (část možno použít jako zápis do sešitu)Kartičky s jazyky k rozřazeníNáměty k činnostemMapaŘešení Vývoj českého jazykaPro koho: druhý stupeň ZŠFormy výuky: samostatná, skupinováTyp materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠVýukový materiál je připraven k černobílému vytištění. Závěrečná strana obsahuje alternativu některých černobílých obrázků v barevné formě. Návrh metodického postupuSamostatná práce: po třídě jsou rozmístěny útržky textů týkající se českého jazyka. Žáci mají za úkol si texty pročíst a v hlavě (nebo se zapisováním poznámek) je skládat tak, jak jdou za sebou. Jako pomoc slouží nápovědy v dolním levém rohu (známý spisovatel a jeho dílo). Žáci tak mají určitý čas se seznámit s informacemi.Práce ve skupinách: každá ze skupin obdrží kartičky, které mají správně propojit a chronologicky poskládat. Mohou skládat jen tak s tím, že se kartičky budou moci využít v dalších hodinách, nebo je mohou vlepovat na papíry (jeden velký nebo několik slepených k sobě) a vytvořit tak plakát. Možnost následné prezentace skupin.Součástí je řešení, které po vytištění může sloužit jako informační plakát.
UUCZ-780586
Český jazyk>Pracovní listy>Přípravy hodiny/lekce>6.>7.>8.>9.>ZŠ – 2. STUPEŇ
98.00