Soubor čtyř výukových materiálů za zvýhodněnou cenu. Materiály obsáhnou učivo týkající se českého jazyka jako prostředku komunikace, jeho pestrosti a vývoje. Veškeré materiály lze zakoupit i jednotlivě.
Jazyk a komunikace
Pro koho: 6. třída
Formy výuky: skupinová, celá třída
Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ
Výukový materiál obsahuje černobílou a barevnou verzi (barevná na závěr).
Návrh metodického postupu
- Skupiny po 4 lidech, každý obdrží kartičku s větou. Úkolem je sdělit ostatním ve skupině větu s pomocí sdělovacího prostředku uvedeného na kartičce. Spolužáci mají za úkol sdělení rozšifrovat (uhádnout). Závěrečná otázka: Která forma komunikace je nejefektivnější? - Komunikace prostřednictvím jazyka.
- Vyplnění doplňovačky týkající se jazyka (může sloužit jako zápis do sešitu).
- Shrnutí dalších forem komunikace: gesta, mimika, symboly, znaková řeč.
- Celá třída: žáci mají za úkol vyjádřit pantomimicky následující situace: bojí se, mají radost, zlobí se, něco je bolí, stydí se. Pedagog ukazuje obrázky, žáci předvádí.
- Skupinová práce: Jeden ze skupiny bude představovat ředitele firmy, druhý žadatele o práci. Totožná situace proběhne třikrát, mění se nonverbální komunikace.
- Žáci obdrží obrázek s dívkou nebo chlapcem a udělají si k obrázku poznámky ohledně toho, jak by měli při důležité schůzce sedět, aby působili seriózně.
Útvary národního jazyka
Pro koho: 6. třída, 7. třída, 8. třída, 9. třída
Formy výuky: skupinová, samostatná
Pomůcky: píseň Jaromíra Nohavici
Návrh metodického postupu
- Kartičky se slovy (výtisků tolik, kolik je skupin) ukryjeme na různých místech ve třídě. Žáci jsou rozděleni do skupin a mají určitý čas na to, aby kartičky našli (čas závisí na obtížnosti ukrytí, celkem 24 kartiček).
- Úkol: roztřídit kartičky do dvou skupin. Neřekneme žákům podle jakého klíče. Cílem je, aby intuitivně přišli na to, že se jedná o slova spisovná a nespisovná. Ti, kteří nenašli všech 24 pojmů, dostanou následně za úkol zbylá slova domyslet.
- Pracovní list (vhodný i jako zápis do sešitu) - postupně se během hodiny vyplňuje podle získaných informací.
- Dramatizace situací. Žáci jsou rozděleni do skupin po cca 3 lidech (záleží na počtu, v některých situacích lze zvýšit počet žáků). Každá skupina má čas na to, aby si situaci připravila a secvičila. Má se jednat o krátké scénky, každý pronese pár vět. Následně debata, ve kterých situacích měla být použita spisovná čeština (a zda byla použita) a ve kterých lze mluvit nespisovně. (Možnost přidat vlastní scénky - volná pole).
- NESPISOVNÝ JAZYK - PRACOVNÍ LIST: NÁŘEČÍ, PROFESNÍ MLUVA, SLANG, ARGOT
- Písnička Jaromíra Nohavici - Milionář, poslech a vyplnění prvního úkolu pracovního listu (v případě potřeby je fajn stáhnout a vytisknout text).
Rozdělení jazyků v Evropě. Indoevropské jazyky.
Pro koho: druhý stupeň
Formy výuky: skupinová, individuální
Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ
- Pracovní listy (část možno použít jako zápis do sešitu)
- Kartičky s jazyky k rozřazení
- Náměty k činnostem
- Mapa
- Řešení
Vývoj českého jazyka
Pro koho: druhý stupeň ZŠ
Formy výuky: samostatná, skupinová
Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ
Výukový materiál je připraven k černobílému vytištění. Závěrečná strana obsahuje alternativu některých černobílých obrázků v barevné formě.
Návrh metodického postupu
- Samostatná práce: po třídě jsou rozmístěny útržky textů týkající se českého jazyka. Žáci mají za úkol si texty pročíst a v hlavě (nebo se zapisováním poznámek) je skládat tak, jak jdou za sebou. Jako pomoc slouží nápovědy v dolním levém rohu (známý spisovatel a jeho dílo). Žáci tak mají určitý čas se seznámit s informacemi.
- Práce ve skupinách: každá ze skupin obdrží kartičky, které mají správně propojit a chronologicky poskládat. Mohou skládat jen tak s tím, že se kartičky budou moci využít v dalších hodinách, nebo je mohou vlepovat na papíry (jeden velký nebo několik slepených k sobě) a vytvořit tak plakát. Možnost následné prezentace skupin.
- Součástí je řešení, které po vytištění může sloužit jako informační plakát.