Pro koho: 6. třída, 7. třída, 8. třída, 9. třída
Formy výuky: skupinová, samostatná
Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ
Pomůcky: píseň Jaromíra Nohavici
Materiál se skládá z pracovních listů, kartiček s pojmy, osmi situací pro dramatizaci a návrhu metodického postupu. Žáci pracují ve skupinách a samostatně.
Návrh metodického postupu
- Kartičky se slovy (výtisků tolik, kolik je skupin) ukryjeme na různých místech ve třídě. Žáci jsou rozděleni do skupin a mají určitý čas na to, aby kartičky našli (čas závisí na obtížnosti ukrytí, celkem 24 kartiček).
- Úkol: roztřídit kartičky do dvou skupin. Neřekneme žákům podle jakého klíče. Cílem je, aby intuitivně přišli na to, že se jedná o slova spisovná a nespisovná. Ti, kteří nenašli všech 24 pojmů, dostanou následně za úkol zbylá slova domyslet.
- Pracovní list (vhodný i jako zápis do sešitu) - postupně se během hodiny vyplňuje podle získaných informací.
- Dramatizace situací. Žáci jsou rozděleni do skupin po cca 3 lidech (záleží na počtu, v některých situacích lze zvýšit počet žáků). Každá skupina má čas na to, aby si situaci připravila a secvičila. Má se jednat o krátké scénky, každý pronese pár vět. Následně debata, ve kterých situacích měla být použita spisovná čeština (a zda byla použita) a ve kterých lze mluvit nespisovně. (Možnost přidat vlastní scénky - volná pole).
- NESPISOVNÝ JAZYK - PRACOVNÍ LIST: NÁŘEČÍ, PROFESNÍ MLUVA, SLANG, ARGOT
- Písnička Jaromíra Nohavici - Milionář, poslech a vyplnění prvního úkolu pracovního listu (v případě potřeby je fajn stáhnout a vytisknout text).
Mohlo by se hodit: