Termíny - lexikologie

Ročník:
Počet stran:
8
Velikost: 981.28 KB
Typ souboru: pdf
Prodávající Eva Šidelková
Nahráno:
Naposledy upraveno:
21. 9. 2025
Sdílet:

Materiál obsahuje popis vyučovací hodiny při probírání nebo opakování učiva o odborných názvech. (Ideálně pro 7. - 9. ročník ZŠ).

 

  1. Úvodní krátká hra
  2. Třídění žáků do trojic pomocí kartiček (využijete i v jiných hodinách)
  3. Třídění termínů podle oborů ve skupinách - nejde o mechanické zařazování slov, ale o práci, při které žáci přemýšlejí, radí se, protože neznají obory, do kterých pojmy řadí. Mám mnohokrát vyzkoušeno ve výuce, patří k věcem, na které nedám dopustit :)
  4. Kromě termínů se dotkneme dalších témat: sousloví, přejímání slov z cizích jazyků, synonyma - kdy se dají zaměnit, kdy ne. Tato témata můžete aktivitou zahájit a navázat v dalších hodinách.
  5. Co je třeba chystat?

a) Kartičky na dělení žáků do skupin (Tisk a laminování 1 strany A4, nastříhat) - doporučuji udělat, využijete jindy a jinde.

b) Buď vytisknete pracovní list (na straně A4 je zadání pro 2 skupiny žáků), nebo na barevné papíry tisknete kartičky se slovy (pro jednu trojici jeden list A4). Je to pracnější varianta. Doporučuji vyzkoušet aktivitu v jedné třídě s pracovním listem, když vás zaujme, tak pak nachystat kartičky, které budete využívat opakovaně při probírání termínů.

 

Úsporný tisk - vše je černobílé. Kartičky tisknu na barevné papíry, aby mi je skupinky nepomíchaly.

 

Pro učitele je připravené řešení, pokud se rozhodnete losovat žáky do trojic jinak než kartičkami, stačí natisknout jen pracovní list a jít do hodiny.

Další produkty od autora Eva Šidelková

746993
Český jazyk
5., 6., 7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
Kartičky na opakování shody podmětu s přísudkem. Jak lze využít? 1/ Žáci ve skupině hrají o to, kdo nasbírá více karet
38.00 Kč
110210
Český jazyk
ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Pracovní listy, které se věnují tématu internetové diskuse a obecně slušné komunikace mezi lidmi. Žák nejprve formuluje
30.00 Kč
275117
Český jazyk
4., 5., 6., 7., 8., 9., ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Listy žáci vyplňují přímo ve výuce namísto zápisů do čtenářského deníku. - navrhnou obálku knihy - 5 typů hodnocení - v
30.00 Kč
137027
Český jazyk
ZŠ – 2. STUPEŇ
Přípravy hodiny/lekce
Rozvíjení čtenářské gramotnosti na zajímavém a aktuálním tématu - plýtvání jídlem. Žáci pracují ve skupinách, každá se
36.00 Kč
Termíny - lexikologie Termíny - lexikologie
Materiál obsahuje popis vyučovací hodiny při probírání nebo opakování učiva o odborných názvech. (Ideálně pro 7. - 9. ročník ZŠ). Úvodní krátká hraTřídění žáků do trojic pomocí kartiček (využijete i v jiných hodinách)Třídění termínů podle oborů ve skupinách - nejde o mechanické zařazování slov, ale o práci, při které žáci přemýšlejí, radí se, protože neznají obory, do kterých pojmy řadí. Mám mnohokrát vyzkoušeno ve výuce, patří k věcem, na které nedám dopustit :)Kromě termínů se dotkneme dalších témat: sousloví, přejímání slov z cizích jazyků, synonyma - kdy se dají zaměnit, kdy ne. Tato témata můžete aktivitou zahájit a navázat v dalších hodinách.Co je třeba chystat?a) Kartičky na dělení žáků do skupin (Tisk a laminování 1 strany A4, nastříhat) - doporučuji udělat, využijete jindy a jinde.b) Buď vytisknete pracovní list (na straně A4 je zadání pro 2 skupiny žáků), nebo na barevné papíry tisknete kartičky se slovy (pro jednu trojici jeden list A4). Je to pracnější varianta. Doporučuji vyzkoušet aktivitu v jedné třídě s pracovním listem, když vás zaujme, tak pak nachystat kartičky, které budete využívat opakovaně při probírání termínů. Úsporný tisk - vše je černobílé. Kartičky tisknu na barevné papíry, aby mi je skupinky nepomíchaly. Pro učitele je připravené řešení, pokud se rozhodnete losovat žáky do trojic jinak než kartičkami, stačí natisknout jen pracovní list a jít do hodiny.
UUCZ-971626
Český jazyk>Český jazyk - gramatika>Didaktické hry>Pracovní listy>Přípravy hodiny/lekce>7.>8.>9.>ZŠ – 2. STUPEŇ
36.00