Typ materiálu: vzdělávací materiál pro první a druhý stupeň ZŠ
Materiál rozvíjí kompetence:
- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
- kompetence sociální a personální
Procvičení vyjmenovaných slov po P formou hry
Součástí je autorská báseň, která je také vhodná k recitaci a pohádka
Pro koho: 3., 4., 5., 6. a 7. třída
Styl práce: samostatná práce, skupinová práce, recitace, dramatizace, didaktická hra
Pracovní list - báseň
První list obsahuje tak trochu jinou báseň Čert a Káča, která je vhodná k přednesu.
V básni mají žáci za úkol doplnit chybějící i/y (vyjmenovaná slova po B, L, M, P), podtrhnout vyjmenovaná slova po P, vypsat je v základním tvaru a vymyslet k nim slova příbuzná. Mezi další úkoly z pracovního listu patří určení rýmu a nalezení dalších vyjmenovaných slov.
Tahle práce je koncipována jako individuální s následnou skupinovou kontrolou.
Materiál je doplněn řešením.
Pracovní list - pohádka (doplnění a dramatizace)
Pracovní list je určen k doplnění i/y (procvičení vyjmenovaných slov po P). Po kontrole správnosti následuje pro žáky oddychová motivující složka, a tou je dramatizace.
Učitel čte pohádku a žáci mají za úkol pantomimicky předvádět děj. To znamená, že je potřeba vybrat postavy: Káča, tři mladíci, čert, Lucifer, chytrý mladý čert, chalupník. Zbytek třídy bude ztvárňovat tančící páry a čerty v pekle.
Buď necháme průběh zcela na tom, co žáci vymyslí (pokud jsou v metodách dramatizace zkušení), nebo jim před každou scénou poradíme, co by mohli v průběhu dělat (tipy napsány v textu).
Didaktická hra s kartičkami
Vybereme 3 žáky, kteří budou ztvárňovat čerty. Hra funguje jako klasická hra ,,Rybičky, rybičky, rybáři jedou” jen čerti volají: ,,Lidičky, lidičky, čerti se ženou!”. Čerti mají u sebe kartičky se slovy. Koho chytnou, může se zachránit správným určením I/Y ve všech šesti slovech. V opačném případě se stává čertem a v dalším kole chytá i on.
Ve třídě je na určeném místě položeno řešení pro případné ověření správnosti.