Typ materiálu: vzdělávací materiál pro první a druhý stupeň ZŠ
Materiál rozvíjí kompetence:
- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
- kompetence sociální a personální
Procvičení vyjmenovaných slov po M formou hry.
Součástí je autorská báseň, která je také vhodná k recitaci, a tvorba scénáře
Pro koho: 3., 4., 5., 6. a 7. třída
Styl práce: samostatná práce, skupinová práce, recitace, dramatizace, psaní scénáře
Pracovní list
První list obsahuje tak trochu jinou báseň O Červené karkulce, která je vhodná k přednesu.
V básni mají žáci dále za úkol doplnit chybějící i/y (vyjmenovaná slova po B, L, M), podtrhnout vyjmenovaná slova po M, vypsat je v základním tvaru a vymyslet k nim slova příbuzná. Mezi další úkoly z pracovního listu patří určení rýmu a nalezení dalších vyjmenovaných slov.
Tahle práce je koncipována jako individuální s následnou skupinovou kontrolou.
Materiál je doplněn řešením.
Další činnost je zaměřena na skupinovou práci s prvky dramatizace a tvůrčího psaní
Pohádku o Červené karkulce všechny děti moc dobře znají, čehož v práci s nimi využijeme.
Úvodní scénu, ve které dostane Karkulka za úkol zanést babičce ke svátku košík s dárky, si společně přečteme.
Následně jsou žáci rozděleni do čtyř skupin. Každá ze skupin dostane za úkol vymyslet pokračování, které sepíše ve formě scénáře, tak jak tomu bylo u první scény.
- skupina - Karkulka v lese potkává vlka
- skupina - vlk přichází k babičce a sežere ji
- skupina - Karkulka přichází k babičce, nachází tam vlka, ten ji sežere také
- skupina - přichází myslivec
Poté, co jsou scénáře dětmi sepsány, jsou dvě možnosti. Buď se jen přečtou, tak jak tomu bylo u první scény, nebo je každá skupina odehraje s loutkami (obrázky v souboru).
Následuje krátká diskuze, co by děti udělaly s vlkem. Propustí ho? Potrestají? Jak?
Poté proběhne hra. Každá skupina má před sebou obrázky dárků pro babičku (láhev, dort, jablko, čokoláda, ponožky) s vyznačenými okýnky pro nalepení papírků se slovy. Dvě skupiny budou mít za úkol hledat slova, do kterých patří Y a dvě skupiny hledají slova, do kterých patří I. Papírky se slovy jsou na jednom místě ve třídě. Z každé skupiny může k hromadě vždy jen jeden žák, po nalepení může běžet další. Skupina, která bude mít plná okýnka jako první, zastaví hru. Ostatní kontrolují správnost. Pokud je tam chyba, skupinka vypadává, hra pokračuje.