PDF Soubor je určen především k vyvození dvojhlásek v 1. ročníku.
Obsahuje 42 kartiček s obrázky + 42 slov k přiřazování na tabuli. Dále 42 procvičovacích karet k doplňování, skupinovou práci, běhací diktát, tvoření vět a hru "Já mám, kdo má?".
TISK MATERIÁLU - doporučuji nastavení tisku s rozložením na tisknutelnou oblast. Lze vytisknout i černobíle.
Co soubor aktivit obsahuje?
Součástí materiálu je i tento průvodní popis.
1.Kartičky AU,OU, EU, nápis DVOJHLÁSKY + karty s obrázky a slovy doporučuji zalaminovat. (str. 2 - 14)
- AU, OU, EU umístíme na tabuli
- děti si rozdají obrázky a slova - mohou napřed hledat své dvojice a pak přečíst slovo a umístit na tabuli pod správnou dvojhlásku.
- nápis DVOJHLÁSKY přidejte na tabuli až po přečtení všech slov.
Náměty na další práci:
- kartičky můžeme později využít i k třídění SLOVESA X PODSTATNÁ JMÉNA. Tedy na věci a slova, kde někdo něco dělá.
2. Já mám, kdo má? - 32 karet (str. 27-34).
Děti si rozdají všechny karty (při menším počtu dětí jich někdo bude mít více). Může začít kdokoliv a kruh by se měl uzavřít tím, že se dostane opět k tomu, kdo začínal. Píšeme si na tabuli čas, jak dlouho trvalo kruh uzavřít a postupně se snažíme o rekord. Tím si děti dobře fixují čtení dvojhlásek a spojují si slovo s obrázkem - rozšiřují si tak zároveň slovní zásobu. Hru v jednom bloku opakujeme i víckrát s tím, že si karty vymění (např. na pokyn “Kartu předej spolužákovi po pravé ruce). Upevňují si tak i pravolevou orientaci.
3. Kartičky se slovy k doplnění AU, EU, OU (str. 15-21) doporučuji zalaminovat.
Náměty na práci:
- děti si rozdají (vylosují) kartičky, přečtou správně slovo a třídí na tabuli nebo na koberci opět pod karty AU, EU, OU
- mohou mazacím fixem doplnit správnou dvojhlásku (pro kontrolu můžete na zadní stranu napsat ručně řešení), mohou pak smazat a poslat dál.
- běhací diktát - vybrané kartičky se slovy označíte čísly (str. 25). Doporučuji použít lepící gumu. Nebo mazací fixem napište číslo 1-8 přímo na kartičky. Kartičky umístěte po třídě nebo na chodbu. Děti pak píší správná slova do záznamového listu (str. 24 - rozřízněte ho na půl.)
- tvoření vět - zapisovací list (str. 26) nebo do sešitu. Buď si vylosují kartičku nebo si samy vyberou z kartiček umístěných po třídě jako při běhacím diktátu, jen kartičky neoznačujte čísly. Vymyslí a napíší 4 různé věty, které budou obsahovat dané slovo.
4. Kartičky do lavic (str. 22-23) - děti pracují ve dvojicích nebo větších skupinách. Kartičky si nastříhají.
- třídí do skupin podle dvojhlásek
- zapisují do sešitu nebo do záznamového listu pro běhací diktát vybraná slova - buď jim je určí soused nebo si je otočí a samy vylosují. Předem určete počet slov, která mají zapsat. Můžete si určit pravidlo, že mají napsat například 2 slova kde bude AU, 2 slova s EU a 2 slova s OU.
Věřím, že aktivit s kartičkami vymyslíte mnohem více a bude se vám i dětem práce s nimi líbit. Aktivity můžete zopakovat i ve 2. ročníku v učivu o hláskách.