Pro koho: druhý stupeň ZŠ
Formy výuky: skupinová, ve dvojicích, samostatná
Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ
Návrh metodického postupu
Zvuková stránka věty:
- Žáci pracují ve dvojicích nebo skupinách na prvním úkolu, který se týká větné intonace.
- Je vybráno pět žáků, kteří (každý dle svého zadání) přečtou text o tempu, pauze a důrazu v mluveném projevu.
- Ve dvojicích nebo skupinách žáci vypracují myšlenkovou mapu na téma Jak na mluvený projev.
- Vybere se jeden žák, který se pokusí text přečíst znovu. Tentokrát co nejsprávněji.
- Doplnění pracovního listu, který může sloužit jako zápis do sešitu.
Zvuková stránka slova:
- Každý z žáků obdrží pracovní list týkající se zvukové stránky slova. Samostatně (nebo ve dvojicích či skupinách) ho prostuduje a vypracuje.
- Dvě možné varianty:
PRÁCE CELÉ TŘÍDY: Každý z žáků si vylosuje jednu kartu (celkem 22 kartiček - v materiálu více kvůli úspoře tisku v případě druhé varianty). Ti žáci, kteří drží slova, z nich musí poskládat větu. Ti žáci, kteří drží pojmy (předklonka, hlavní slovní přízvuk,...) zjistí, kdo jsou (z pracovního listu), následně se zařadí na správné místo v poskládané větě. Každý musí být schopen ostatním vysvětlit, co jeho pojem znamená.
PRÁCE VE SKUPINÁCH: Žáci jsou rozděleni do skupin. Každá skupina obdrží kartičky se slovy a pojmy. Úkolem skupiny je poskládat větu a správně pojmy přiřadit.
OBSAH:
str. 1 průvodní list
str. 2 - 5 zvuková stránka věty
str. 6 - 11 zvuková stránka slova
str. 12 - 13 řešení
str. 14 - 18 barevná verze (pro strany 2, 6, 7, 8, 13)