Zvuková stránka slova a věty

Předmět:
Ročník:
Počet stran:
18
Velikost: 5.85 MB
Typ souboru: pdf
Nahráno:
Naposledy upraveno:
8. 4. 2025
Sdílet:

Pro koho: druhý stupeň ZŠ

Formy výuky: skupinová, ve dvojicích, samostatná

Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ

 

Návrh metodického postupu

Zvuková stránka věty:

  • Žáci pracují ve dvojicích nebo skupinách na prvním úkolu, který se týká větné intonace.
  • Je vybráno pět žáků, kteří (každý dle svého zadání) přečtou text o tempu, pauze a důrazu v mluveném projevu.
  • Ve dvojicích nebo skupinách žáci vypracují myšlenkovou mapu na téma Jak na mluvený projev.
  • Vybere se jeden žák, který se pokusí text přečíst znovu. Tentokrát co nejsprávněji.
  • Doplnění pracovního listu, který může sloužit jako zápis do sešitu.

 

Zvuková stránka slova:

  • Každý z žáků obdrží pracovní list týkající se zvukové stránky slova. Samostatně (nebo ve dvojicích či skupinách) ho prostuduje a vypracuje.
  • Dvě možné varianty:

PRÁCE CELÉ TŘÍDY: Každý z žáků si vylosuje jednu kartu (celkem 22 kartiček - v materiálu více kvůli úspoře tisku v případě druhé varianty). Ti žáci, kteří drží slova, z nich musí poskládat větu. Ti žáci, kteří drží pojmy (předklonka, hlavní slovní přízvuk,...) zjistí, kdo jsou (z pracovního listu), následně se zařadí na správné místo v poskládané větě. Každý musí být schopen ostatním vysvětlit, co jeho pojem znamená.

PRÁCE VE SKUPINÁCH: Žáci jsou rozděleni do skupin. Každá skupina obdrží kartičky se slovy a pojmy. Úkolem skupiny je poskládat větu a správně pojmy přiřadit.

 

OBSAH:

str. 1 průvodní list

str. 2 - 5 zvuková stránka věty

str. 6 - 11 zvuková stránka slova

str. 12 - 13 řešení

str. 14 - 18 barevná verze (pro strany 2, 6, 7, 8, 13)

Další produkty od autora Veronika Režná (Radost učit)

75461
Dějepis
8.
Ostatní
Kdo jsem? Žáci mají za úkol z fiktivního ,,dopisu" či ,,doznání" přijít na to, o kterou významnou osobnost se jedná
0.00 Kč
430087
Český jazyk
3., 4., 5., 6., 7., ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
Pro koho: 4., 5., 6., 7. ročník Typ materiálu: vzdělávací materiál pro první a druhý stupeň ZŠ Materiál rozvíjí
45.00 Kč
748828
Dějepis
8., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Pro koho: osmá třída Styl práce: skupinová Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ Pomůcky: papír A2
38.00 Kč
611239
Dějepis
9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Pro koho: devátá třída Styl práce: samostatná práce Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ Výukový
32.00 Kč
Zvuková stránka slova a věty Zvuková stránka slova a věty
Pro koho: druhý stupeň ZŠFormy výuky: skupinová, ve dvojicích, samostatnáTyp materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ Návrh metodického postupuZvuková stránka věty:Žáci pracují ve dvojicích nebo skupinách na prvním úkolu, který se týká větné intonace.Je vybráno pět žáků, kteří (každý dle svého zadání) přečtou text o tempu, pauze a důrazu v mluveném projevu.Ve dvojicích nebo skupinách žáci vypracují myšlenkovou mapu na téma Jak na mluvený projev.Vybere se jeden žák, který se pokusí text přečíst znovu. Tentokrát co nejsprávněji.Doplnění pracovního listu, který může sloužit jako zápis do sešitu. Zvuková stránka slova:Každý z žáků obdrží pracovní list týkající se zvukové stránky slova. Samostatně (nebo ve dvojicích či skupinách) ho prostuduje a vypracuje.Dvě možné varianty:PRÁCE CELÉ TŘÍDY: Každý z žáků si vylosuje jednu kartu (celkem 22 kartiček - v materiálu více kvůli úspoře tisku v případě druhé varianty). Ti žáci, kteří drží slova, z nich musí poskládat větu. Ti žáci, kteří drží pojmy (předklonka, hlavní slovní přízvuk,...) zjistí, kdo jsou (z pracovního listu), následně se zařadí na správné místo v poskládané větě. Každý musí být schopen ostatním vysvětlit, co jeho pojem znamená.PRÁCE VE SKUPINÁCH: Žáci jsou rozděleni do skupin. Každá skupina obdrží kartičky se slovy a pojmy. Úkolem skupiny je poskládat větu a správně pojmy přiřadit. OBSAH:str. 1 průvodní liststr. 2 - 5 zvuková stránka větystr. 6 - 11 zvuková stránka slovastr. 12 - 13 řešenístr. 14 - 18 barevná verze (pro strany 2, 6, 7, 8, 13)
UUCZ-850138
Český jazyk>Pracovní listy>Přípravy hodiny/lekce>6.>7.>8.>9.>ZŠ – 2. STUPEŇ
30.00