Pro koho: druhý stupeň ZŠ
Formy výuky: samostatná, skupinová, celá třída
Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ
Výukový materiál se zaměřuje jak na teoretickou část, tak i na praktický nácvik správné výslovnosti.
Skládá se z:
- pracovního listu, který jde využít i jako zápis do sešitu
- krátkého autorského příběhu, na kterém žáci potrénují slovní zásobu a vyzkouší si důležitost správné délky samohlásek
- kartiček se souhláskami, které budou třídit podle znělosti
- kartiček s jazykolamy
- komunikačních kartiček, díky kterým budou trénovat výslovnost, fantazii a schopnost spolupráce
Návrh metodického postupu
- Každý žák obdrží pracovní list, který bude postupně během hodiny samostatně vyplňovat (na závěr hodiny vhodná společná nebo skupinová kontrola). Pracovní list lze vlepit do sešitu a může sloužit jako zápis.
- Autorský příběh: každý žák (případně ve dvojicích). Úkolem je vypsat podtržená slova, pozměnit délku samohlásek a použít ve větě tak, aby měly odlišný význam. Dále se dá s příběhem pracovat tak, že se nejprve nahlas přečte správná verze a následně verze s upravenými podrženými slovy (místo Závodníci měli na nohou chůdy. se přečte Závodníci měli na nohou chudý.)
- Kartičky se souhláskami: práce ve skupinách. Každá skupina obdrží set kartiček. Mají za úkol souhlásky rozdělit na znělé a neznělé. Dopomáhají si přiložením ruky na krk (hlasivky) a zkouší, zde se rozkmitají, nebo ne. Společně pak rozhodnou, jestli se jedná o souhlásku znělou, nebo neznělou. Následuje společná kontrola. Poté se ve skupinách pokusí poskládat párové souhlásky. Opět společná kontrola, případně rovnou zápis do pracovního listu.
- Kartičky s jazykolamy: ve skupinách nebo ve dvojicích.
Komunikační kartičky: práce celé třídy. Žáci si sednou nejlépe do kruhu a vylosují, zda budou tvořit pohádku, dobrodružný příběh nebo něco jiného. Každý žák obdrží nejméně jednu kartu se slovem. Žáci se ve vymýšlení příběhu střídají. Každý musí říct např. dvě věty a v nich použít dané slovo. Celou dobu si musí dávat pozor na správnou výslovnost, ostatní mohou opravovat nebo radit. Jde nám nejen o rozvoj fantazie, ale také především o nácvik správné výslovnosti, zbavení se ostychu nahlas mluvit před jinými lidmi, používat správné tempo, důraz, pauzy a hlasitost.
OBSAH:
- str. 1 - 2 průvodní listy
- str. 3 pracovní list
- str. 4 krátký autorský příběh
- str. 5 - 6 kartičky se souhláskami
- str. 7 - 12 jazykolamy
- str. 13 - 17 komunikační kartičky
- str. 18 řešení
- str. 19 - 30 barevná verze (pro str. 3, 7 - 17)