Spisovná výslovnost

Předmět:
Ročník:
Počet stran:
30
Velikost: 11.98 MB
Typ souboru: pdf
Nahráno:
Naposledy upraveno:
17. 4. 2025
Sdílet:

Pro koho: druhý stupeň ZŠ

Formy výuky: samostatná, skupinová, celá třída

Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ

 

Výukový materiál se zaměřuje jak na teoretickou část, tak i na praktický nácvik správné výslovnosti.

Skládá se z:

  • pracovního listu, který jde využít i jako zápis do sešitu
  • krátkého autorského příběhu, na kterém žáci potrénují slovní zásobu a vyzkouší si důležitost správné délky samohlásek
  • kartiček se souhláskami, které budou třídit podle znělosti
  • kartiček s jazykolamy
  • komunikačních kartiček, díky kterým budou trénovat výslovnost, fantazii a schopnost spolupráce

 

Návrh metodického postupu

  • Každý žák obdrží pracovní list, který bude postupně během hodiny samostatně vyplňovat (na závěr hodiny vhodná společná nebo skupinová kontrola). Pracovní list lze vlepit do sešitu a může sloužit jako zápis.
  • Autorský příběh: každý žák (případně ve dvojicích). Úkolem je vypsat podtržená slova, pozměnit délku samohlásek a použít ve větě tak, aby měly odlišný význam. Dále se dá s příběhem pracovat tak, že se nejprve nahlas přečte správná verze a následně verze s upravenými podrženými slovy (místo Závodníci měli na nohou chůdy. se přečte Závodníci měli na nohou chudý.)
  • Kartičky se souhláskami: práce ve skupinách. Každá skupina obdrží set kartiček. Mají za úkol souhlásky rozdělit na znělé a neznělé. Dopomáhají si přiložením ruky na krk (hlasivky) a zkouší, zde se rozkmitají, nebo ne. Společně pak rozhodnou, jestli se jedná o souhlásku znělou, nebo neznělou. Následuje společná kontrola. Poté se ve skupinách pokusí poskládat párové souhlásky. Opět společná kontrola, případně rovnou zápis do pracovního listu.
  • Kartičky s jazykolamy: ve skupinách nebo ve dvojicích.
  • Komunikační kartičky: práce celé třídy. Žáci si sednou nejlépe do kruhu a vylosují, zda budou tvořit pohádku, dobrodružný příběh nebo něco jiného. Každý žák obdrží nejméně jednu kartu se slovem. Žáci se ve vymýšlení příběhu střídají. Každý musí říct např. dvě věty a v nich použít dané slovo. Celou dobu si musí dávat pozor na správnou výslovnost, ostatní mohou opravovat nebo radit. Jde nám nejen o rozvoj fantazie, ale také především o nácvik správné výslovnosti, zbavení se ostychu nahlas mluvit před jinými lidmi, používat správné tempo, důraz, pauzy a hlasitost.

    OBSAH:

  • str. 1 - 2 průvodní listy
  • str. 3 pracovní list
  • str. 4 krátký autorský příběh
  • str. 5 - 6 kartičky se souhláskami
  • str. 7 - 12 jazykolamy
  • str. 13 - 17 komunikační kartičky
  • str. 18 řešení
  • str. 19 - 30 barevná verze (pro str. 3, 7 - 17)

Další produkty od autora Veronika Režná (Radost učit)

524786
Český jazyk
5., 6., 7., 8., 9., ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Domino
Pro koho: 5., 6., 7., 8. a 9. třída Styl práce: samostatná, skupinová, ve dvojicích, společná kontrola Typ materiálu
30.00 Kč
443819
Český jazyk
4., 5., 6., 7., 8., 9., ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Písničky, básničky
Pro koho: 4., 5., 6., 7., 8., 9. třída čtenářská gramotnost čtení s porozuměním recitace autorská báseň pracovní list s
0.00 Kč
681268
Dějepis
8.
Pracovní listy
Pro koho: osmá třída Styl práce: samostatná práce, skupinová práce Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň
40.00 Kč
664811
Český jazyk
6., 7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Pro koho: šestá, sedmá třída (D), druhý stupeň (ČJ) Styl práce: samostatná práce nebo skupinová práce Typ materiálu
30.00 Kč
Spisovná výslovnost Spisovná výslovnost
Pro koho: druhý stupeň ZŠFormy výuky: samostatná, skupinová, celá třídaTyp materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ Výukový materiál se zaměřuje jak na teoretickou část, tak i na praktický nácvik správné výslovnosti.Skládá se z:pracovního listu, který jde využít i jako zápis do sešitukrátkého autorského příběhu, na kterém žáci potrénují slovní zásobu a vyzkouší si důležitost správné délky samohlásekkartiček se souhláskami, které budou třídit podle znělostikartiček s jazykolamykomunikačních kartiček, díky kterým budou trénovat výslovnost, fantazii a schopnost spolupráce Návrh metodického postupuKaždý žák obdrží pracovní list, který bude postupně během hodiny samostatně vyplňovat (na závěr hodiny vhodná společná nebo skupinová kontrola). Pracovní list lze vlepit do sešitu a může sloužit jako zápis.Autorský příběh: každý žák (případně ve dvojicích). Úkolem je vypsat podtržená slova, pozměnit délku samohlásek a použít ve větě tak, aby měly odlišný význam. Dále se dá s příběhem pracovat tak, že se nejprve nahlas přečte správná verze a následně verze s upravenými podrženými slovy (místo Závodníci měli na nohou chůdy. se přečte Závodníci měli na nohou chudý.)Kartičky se souhláskami: práce ve skupinách. Každá skupina obdrží set kartiček. Mají za úkol souhlásky rozdělit na znělé a neznělé. Dopomáhají si přiložením ruky na krk (hlasivky) a zkouší, zde se rozkmitají, nebo ne. Společně pak rozhodnou, jestli se jedná o souhlásku znělou, nebo neznělou. Následuje společná kontrola. Poté se ve skupinách pokusí poskládat párové souhlásky. Opět společná kontrola, případně rovnou zápis do pracovního listu.Kartičky s jazykolamy: ve skupinách nebo ve dvojicích.Komunikační kartičky: práce celé třídy. Žáci si sednou nejlépe do kruhu a vylosují, zda budou tvořit pohádku, dobrodružný příběh nebo něco jiného. Každý žák obdrží nejméně jednu kartu se slovem. Žáci se ve vymýšlení příběhu střídají. Každý musí říct např. dvě věty a v nich použít dané slovo. Celou dobu si musí dávat pozor na správnou výslovnost, ostatní mohou opravovat nebo radit. Jde nám nejen o rozvoj fantazie, ale také především o nácvik správné výslovnosti, zbavení se ostychu nahlas mluvit před jinými lidmi, používat správné tempo, důraz, pauzy a hlasitost.OBSAH:str. 1 - 2 průvodní listystr. 3 pracovní liststr. 4 krátký autorský příběhstr. 5 - 6 kartičky se souhláskamistr. 7 - 12 jazykolamystr. 13 - 17 komunikační kartičkystr. 18 řešenístr. 19 - 30 barevná verze (pro str. 3, 7 - 17)
UUCZ-859181
Český jazyk>Pracovní listy>Přípravy hodiny/lekce>6.>7.>8.>9.>ZŠ – 2. STUPEŇ
30.00