Pro koho: osmá třída
Styl práce: samostatná, celá třída, ve skupinách
Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ
Výukový materiál je koncipován jako zdroj informací pro žáky/reportéry, kteří se snaží z útržků rozhovorů vybádat, co se roku 1848 v Evropě stalo.
Materiál obsahuje 22 bublin s texty, 8 prázdných bublin pro případné texty pedagoga, list pro zápis poznámek reportéra, pracovní list k roku 1848 a jeho řešení.
Možný postup:
- Žáci jsou rozděleni na dvě poloviny. První polovina představuje obyvatele, druhá reportéry. Mezi obyvatele jsou rozdány bubliny s texty. Reportéři chodí po třídě a ptají se: „Dobrý den, máte pro mne nějakou informaci?” Obyvatelé mu sdělí, co mají v bublině. Nesmí však používat slova, která jsou podtržená (musí je nahradit synonymem nebo nějakým způsobem popsat). Reportéři si výpovědi zapisují, na zjištění co nejvíce informací však mají jen určitý časový úsek (např. 10 minut). Poté se vymění: reportéři se stanou obyvateli a obyvatelé reportéry. Noví reportéři mají znovu 10 minut na zjištění informací.
- Žáci vytvoří skupiny (např. po čtyřech lidech). Ve skupinách si sdělí informace, které zjistili, pokusí se je seskládat dohromady a vytvořit jakýsi obraz toho, co se dělo.
- Prezentace jednotlivých skupin.
- Vypracování pracovního listu (samostatná práce).
- Konečné shrnutí roku 1848.