Polohová energie - oboustranné listy

Předmět:
Ročník:
Kategorie:
Počet stran:
60
Velikost: 1.68 MB
Typ souboru: zip
Prodávající Jiří Grambal
Nahráno:
Naposledy upraveno:
20. 7. 2025
Sdílet:

POLOHOVÁ ENERGIE - mechanické výpočty polohové energie, výšky a hmotnosti

Tento materiál obsahuje 60 příkladů

Součástí jsou dvě verze - A4 a A5.

Předpokládá se oboustranný tisk, kdy na jedné straně je zadání a na druhé je řešení.

Zalaminování a psaní smazatelnou fixou.

Žák si tak kontroluje svůj výpočet dle sebe - buď až na konci, nebo v průběhu výpočtu, když si neví rady.

Hned na začátku upozorňuji:

  • je počítáno s tíhovým zrychlením g = 10 m/s2,
  • polohová energie je ve vzorci jako Ep, ale v dalším postupu už jen jako E,
  • není určeno, vzhledem k jaké nulové potenciální hladině se polohová energie počítá, beru vždy tu intuitivní - podlaha, země. To musí učitel žákům vysvětlit sám.

 

Obtížnosti:

Příklady jsou zhruba řazeny dle obtížnosti:

1-10: pouze výpočet Ep, bez převodu jednotek

11-20: pouze výpočet Ep, s jedním převodem jednotek

21-40: výpočet Ep, m, h, s jedním převodem jednotek

41-60: výpočet Ep, m, h, dva a více převodů jednotek (někdy i výsledek)

 

Materiál je vytvořen tak, aby žáky učil mechanický postup výpočtu krok za krokem:

  • zjistíme, co máme počítat
  • napíšeme vzorec
  • vypíšeme si potřebné veličiny
  • převedeme jednotky
  • dosadíme do vzorce
  • vypočítáme
  • napíšeme odpověď

 

Možnosti práce s materiálem

  • žák pracuje sám - vybere si příslušnou obtížnost (1-20 lehké, 21-40 střední, 41 - 60 těžké”), doplňuje postup výpočtu, kontroluje na druhé straně - buď po skončení výpočtu, nebo v průběhu
  • další možností je dát žákům jen zadání a řešení mít na jiném listu, podle kterého si žáci poté chodí kontrolovat
  • samozřejmě lze pracovat ve dvojicích, kdy jeden má zadání a pracuje, druhý mu pak kontroluje podle řešení, které má u sebe (a sám mezitím pracuje na jiném příkladu)
  • ve skupině mohou pracovat všichni na jednom zadání a pak si vzájemně kontrolovat,
  • na učitele” - jeden žák má řešení, druhý má zadání, žák se zadáním počítá a učitel” ho průběžně kontroluje podle svého řešení

 

Závěr

Připomínám, že materiál opravdu slouží pouze k mechanickému procvičování postupu. Jasné zadání, využití vzorce, převod.

Přesto myslím, že i toto má svůj smysl, beru to jako první krok ke složitějším příkladům, kdy už se musí využívat více znalostí fyziky.

 

Tak ať vám materiál slouží - a zejména žákům pomůže v další oblasti fyziky.

Jiří Grambal

 

Další produkty od autora Jiří Grambal

399544
Matematika
6., 7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Ostatní
Největší společný dělitel, nejmenší společný násobek - oboustranné kartičky 15 oboustranných A4 každá A4 - 12 příkladů
65.00 Kč
334924
Fyzika
ZŠ – 2. STUPEŇ
Skládačky
Převody jednotek objemu - zábavné spojování dvojic Materiál je určený k procvičení převodů jednotek žáků 2. stupně. Žáci
65.00 Kč
822050
Fyzika
8., 9.
Pracovní listy
Tento materiál slouží žákům k mechanickému procvičování vztahu mezi vlnovou délkou zvuku, frekvencí a rychlostí zvuku
45.00 Kč
334927
Fyzika
ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Grafy ve fyzice - dráha, rychlost, čas Úvod Předem děkuji za případné zakoupení tohoto materiálu. Pevně doufám, že jej v
130.00 Kč
Polohová energie - oboustranné listy Polohová energie - oboustranné listy
POLOHOVÁ ENERGIE - mechanické výpočty polohové energie, výšky a hmotnostiTento materiál obsahuje 60 příkladů. Součástí jsou dvě verze - A4 a A5.Předpokládá se oboustranný tisk, kdy na jedné straně je zadání a na druhé je řešení.Zalaminování a psaní smazatelnou fixou.Žák si tak kontroluje svůj výpočet dle sebe - buď až na konci, nebo v průběhu výpočtu, když si neví rady.Hned na začátku upozorňuji:je počítáno s tíhovým zrychlením g = 10 m/s2,polohová energie je ve vzorci jako Ep, ale v dalším postupu už jen jako E,není určeno, vzhledem k jaké nulové potenciální hladině se polohová energie počítá, beru vždy tu intuitivní - podlaha, země. To musí učitel žákům vysvětlit sám. Obtížnosti:Příklady jsou zhruba řazeny dle obtížnosti:1-10: pouze výpočet Ep, bez převodu jednotek11-20: pouze výpočet Ep, s jedním převodem jednotek21-40: výpočet Ep, m, h, s jedním převodem jednotek41-60: výpočet Ep, m, h, dva a více převodů jednotek (někdy i výsledek) Materiál je vytvořen tak, aby žáky učil mechanický postup výpočtu krok za krokem:zjistíme, co máme počítatnapíšeme vzorecvypíšeme si potřebné veličinypřevedeme jednotkydosadíme do vzorcevypočítámenapíšeme odpověď Možnosti práce s materiálemžák pracuje sám - vybere si příslušnou obtížnost (1-20 lehké, 21-40 střední, 41 - 60 „těžké”), doplňuje postup výpočtu, kontroluje na druhé straně - buď po skončení výpočtu, nebo v průběhudalší možností je dát žákům jen zadání a řešení mít na jiném listu, podle kterého si žáci poté chodí kontrolovatsamozřejmě lze pracovat ve dvojicích, kdy jeden má zadání a pracuje, druhý mu pak kontroluje podle řešení, které má u sebe (a sám mezitím pracuje na jiném příkladu)ve skupině mohou pracovat všichni na jednom zadání a pak si vzájemně kontrolovat,„na učitele” - jeden žák má řešení, druhý má zadání, žák se zadáním počítá a „učitel” ho průběžně kontroluje podle svého řešení ZávěrPřipomínám, že materiál opravdu slouží pouze k mechanickému procvičování postupu. Jasné zadání, využití vzorce, převod.Přesto myslím, že i toto má svůj smysl, beru to jako první krok ke složitějším příkladům, kdy už se musí využívat více znalostí fyziky. Tak ať vám materiál slouží - a zejména žákům pomůže v další oblasti fyziky.Jiří Grambal 
UUCZ-918420
Fyzika>Pracovní listy>8.>9.>SŠ
45.00