POLOHOVÁ ENERGIE - mechanické výpočty polohové energie, výšky a hmotnosti
Tento materiál obsahuje 60 příkladů.
Součástí jsou dvě verze - A4 a A5.
Předpokládá se oboustranný tisk, kdy na jedné straně je zadání a na druhé je řešení.
Zalaminování a psaní smazatelnou fixou.
Žák si tak kontroluje svůj výpočet dle sebe - buď až na konci, nebo v průběhu výpočtu, když si neví rady.
Hned na začátku upozorňuji:
- je počítáno s tíhovým zrychlením g = 10 m/s2,
- polohová energie je ve vzorci jako Ep, ale v dalším postupu už jen jako E,
- není určeno, vzhledem k jaké nulové potenciální hladině se polohová energie počítá, beru vždy tu intuitivní - podlaha, země. To musí učitel žákům vysvětlit sám.
Obtížnosti:
Příklady jsou zhruba řazeny dle obtížnosti:
1-10: pouze výpočet Ep, bez převodu jednotek
11-20: pouze výpočet Ep, s jedním převodem jednotek
21-40: výpočet Ep, m, h, s jedním převodem jednotek
41-60: výpočet Ep, m, h, dva a více převodů jednotek (někdy i výsledek)
Materiál je vytvořen tak, aby žáky učil mechanický postup výpočtu krok za krokem:
- zjistíme, co máme počítat
- napíšeme vzorec
- vypíšeme si potřebné veličiny
- převedeme jednotky
- dosadíme do vzorce
- vypočítáme
- napíšeme odpověď
Možnosti práce s materiálem
- žák pracuje sám - vybere si příslušnou obtížnost (1-20 lehké, 21-40 střední, 41 - 60 „těžké”), doplňuje postup výpočtu, kontroluje na druhé straně - buď po skončení výpočtu, nebo v průběhu
- další možností je dát žákům jen zadání a řešení mít na jiném listu, podle kterého si žáci poté chodí kontrolovat
- samozřejmě lze pracovat ve dvojicích, kdy jeden má zadání a pracuje, druhý mu pak kontroluje podle řešení, které má u sebe (a sám mezitím pracuje na jiném příkladu)
- ve skupině mohou pracovat všichni na jednom zadání a pak si vzájemně kontrolovat,
- „na učitele” - jeden žák má řešení, druhý má zadání, žák se zadáním počítá a „učitel” ho průběžně kontroluje podle svého řešení
Závěr
Připomínám, že materiál opravdu slouží pouze k mechanickému procvičování postupu. Jasné zadání, využití vzorce, převod.
Přesto myslím, že i toto má svůj smysl, beru to jako první krok ke složitějším příkladům, kdy už se musí využívat více znalostí fyziky.
Tak ať vám materiál slouží - a zejména žákům pomůže v další oblasti fyziky.
Jiří Grambal