S aktivitou Živá klávesnice se žáci stanou klávesami, které ožijí – skáčou, spojují se do zkratek a společně plní úkoly. Zábavnou formou si upevňují znalosti o klávesnici, klávesových zkratkách a základním ovládání počítače.
Materiál obsahuje 18 počítačových kláves + 7 klávesových zkratek + 1 prázdná klávesa.
Připojeny jsou také kartičky s úkony pro přiřazovací variantu (včetně řešení).
Klávesy jsou určeny k černobílému tisku, kartičky jsou připraveny v barevné i černobílé variantě.
ŽIVÁ KLÁVESNICE
- Učitel připraví kartičky a rozdá je žákům. Každý žák = 1 klávesa (při menším počtu dětí může mít jeden žák více kláves)
- Žáci si stoupnou do prostoru jako rozestavěná klávesnice (např. do řad jako na skutečné klávesnici).
a) Úvod - jednotlivé klávesy
- učitel volá: „Kde je Enter?“ → žák s kartičkou Enter vyskočí/zvedne ruku
- zopakujeme u všech kláves několikrát, aby si žáci zapamatovali pozice
b) Klávesy v akci
- učitel volá: „Kdo umí mazat?/Kdo píše velká písmena?/...“
- žáci zvedají příslušné klávesy do vzduchu
c) Zkratky (kooperace více dětí)
- Učitel zadává funkci, např.:
- „Zkopíruj text!“ → musí vyběhnout Ctrl a C a rychle se spojit (např. chytnout za ruku).
- „Vlož text!“ → Ctrl + V. „Ulož soubor!“ → Ctrl + S.
- Pokud se zapojí špatná klávesa, spolužáci mohou dělat „bzučák“ (bzzz).
OBMĚNA: Soutěžní varianta
- Učitel rozdělí žáky na 2 týmy. Zadává příkaz, a rychlejší tým (klávesy správně spojené) získává bod.
- Hraje se např. do 10 bodů.
Další aktivity:
ALGORITMUS
- Učitel (nebo jeden žák) nadiktuje sérii příkazů (např. „Zkopíruj → Vlož → Smaž“).
- Klávesy musí postupně sehrát scénku
POHYBOVKA
- učitel na podlahu rozmístí obrázky kláves
- učitel zadá klávesy/příkaz: „Zkopíruj text“ → žáci musí běžet na správné značky a postavit se na ně.
- Pokud je u značky víc dětí, musí se rychle domluvit, kdo „hraje“ kterou část.
PŘIŘAZOVAČKA
PEXESO