Materiál obsahuje čtyři sady pracovních listů, které se zabývají úsečkami. Konkrétně se dva z nich zaměřují na shodnost úseček a dva na porovnávání úseček. Každá sada obsahuje pracovní list se zadáním, který je výchozí pro celou aktivitu. Dále v sadě naleznete arch s barevnými obdélníky. Tyto obdélníky symbolizují úsečky, které žáci vystřihují a lepí k úsečkám na výchozím pracovním listu. Pokud nemáte možnost barevného tisku, je k dispozici černobílá varianta. U ní jsou do obdélníků napsány barvy, a tak si žáci obdélníky před vystřihnutím nejprve vybarví podle instrukcí. Poslední součástí sady je vyplněný výchozí pracovní list, který slouží především učiteli, aby žákovskou práci dokázal zkontrolovat.
První sada se zaměřuje na shodnost úseček. Žáci vystřihují jednotlivé obdélníky a přiřazují je k úsečkám na výchozím pracovním listu. Druhá sada je totožná, odlišuje se měřením délek jednotlivých úseček. Třetí sada se zaměřuje na porovnávání úseček, kdy žáci porovnávají, která z úseček je větší. Čtvrtá sada, taktéž na porovnávání úseček, navíc zahrnuje měření délky jednotlivých úseček a uvědomění si rozdílu délky mezi nimi.
Materiál si zakládá na manipulativní činnosti, protože žák vystřihuje, může vybarvovat, přiřazuje a otáčí s obdélníky, lepí je na výchozí pracovní list. Materiál je vhodný pro žáky od 3. ročníku ZŠ. Můžete využít barevný nebo černobílý tisk.
Cílem je posoudit velikost jednotlivých úseček.
Pomůcky: u všech variant nůžky a lepidlo, při černobílém tisku pastelky nebo fixy, u druhé a čtvrté sady PL pravítko
Jak s materiálem pracovat?
- Vyberte jednu se čtyř sad a u archu s obdélníky barevnou nebo černobílou variantu, vytiskněte.
- Žáci nejprve vybarvují obdélníky (u ČB varianty), pak je postupně vystřihují.
- Vystřižený obdélník přikládají k úsečkám. U shodnosti hledají stejně dlouhou úsečku, u porovnávání se řídí pokyny na PL.
- V momentě, kdy najdou úsečku nebo přiloží vystřižený obdélník podle zadání, jej k dané úsečce na výchozím PL nalepí.
- Nalepenou úsečku pojmenují a zapíší vztah do vyznačených polí (zápis shodných úseček, znaménko pro porovnávání nebo délky jednotlivých úseček).
- Žákovská řešení si kontrolují sami žáci podle vytištěného vzoru vyplněného pracovního listu, který může být vystaven ve třídě, nebo jejich práci kontroluje učitel.
- Doplněný list se může nalepit do sešitu nebo vložit do portfolia.








