Běhací matematika:
Obsah: 16 karet na učino matematiky 5. třídy ZŠ (obsah a obvod).
Je to jednoduchá aktivita na ven ke konci školního roku.
Instrukce: Hru tvoří 16 karet navazujících na sebe, které učitel napřeskáčku rozmístí po učebně, hřišti či parku.
Žáci s papírem a tužkou hledají kartu, na které je napsáno START a opíší si první písmenko tajenky, které je v rohu. Pak hledají kartu, kde je správná odpověď na otázku v dolní části karty a opíší další písmenko. Pokud vždy najdou správnou odpověď na danou otázku či příklad, budou mít písmenka seřazena na papíře ve správném pořadí a vyjde jim tajenka: area and perimeter (tajenky jim dávám v angličtině, aby pro ně bylo těžší odhadnout správnou odpověď předem a třeba se jako bonus přiučí nové slovíčko).
Pokud by se hrálo v nepřehledném terénu, vytiskla bych na A4, ale já měla karty rozmístěné na louce v parku, tak stačil formát A5 - mám pocit, že jim to trvalo asi 15 minut.
Obtížnost karet se zvolna stupňuje.
Zdroj: Canva, MS Excel
BONUS:
Chodící matematika
Obsah: 8 lístečků na učivo z druhého pololetí 5. třídy: síť a povrch krychle/kvádru, poznávání dalších těles
Insrukce:
Než si žáci v sešitech připraví tajenku o 8 políčkách, postupně očíslovaných 1 - 8, učitel po okolí rozmístí lístečky s otázkami.
U každé kartičky jsou na výběr 3 odpovědi označené písmeny. Pokud žák pozná správné odpovědi, vyjde mu v sešitě z písmen tajenka.
Našla jsem tento druh aktivity pod pojmem "běhací diktát", ale ani nediktuji, ani neběháme, takže jsem si to přejmenovala na chodící křížovku.
Výsledná tajenka je slovo nebo věta v angličtině, aby se žákům hůře odhadovala správná písmenka, ale já na první pohled mohla zkontrolovat správné odpovědi (a třeba z toho žáci pochytí nové slovíčko).
Tajenka zní: solution
V tomto balíčku je tajenka z 8 lístečků. Rychlí žáci se správnou tajenkou mi pomáhali najít, kde ostatní udělali chybu (pokud přišli s kompletní křížovkou, kde byly chyby, udělali jsme jim křížky u špatných odpovědí a oni se vydali vyhledat lístečky a zamyslet se nad správnou odpovědí). Časový limit asi 10 minut.
Tuto aktivitu připravuji na různá témata z 8 lístečků na posledních 10 minut vyučování a každou z chodících křížovek vytisknu na jiný odstín papíru, aby se mi pak nepomíchali.
Pro venkovní variantu připravuji více lístečků, kdy vytištěné papíry nejprve podlepím kartónem z krabice od papíru a pak teprve rozřežu na řezačce. To aby nařezané papírky méně poletovaly, pokud by foukalo. Nelaminuji, v dešti ven nechodíme a pokud chvilku leží v orosené trávě, tak mi pak zase na stole uschnou a mohu schovat na další rok.
Kvůli geometrii děláno v programu AutoCAD, proto není úprava tak líbivá.