Nabízím komplexní materiál na zavedení desetinných čísel v prostředí peněz (eur). Žáci budují představu o rozdílu velikostí 1,20 a 1,02, zjišťují co je víc, míň. Řeší úlohy s mincemi, vědomosti, že 0,20+0,80 se nerovná 0,100. Aktivity jako PL (porovnávání, zaokrouhlování), desetiminutovky, kolíčkové aktivita, hra s kartičkami ve dvojici.
Vhodné pro 5., 6., 7. ročník, jako zavedení a procvičení.
Obsah
- mapa Evropy, mince a bankovky měny Eura,
- kolik mincí potřebuješ? 10 objektů s cenou, žáci označují počet mincí,
- 24 skupinek mincí a bankovek, kde žáci určují celkovou sumu, srovnání dle velikosti,
- 72 kartiček na aktivitu s kolíčky - žáci určují celkovou sumu,
- tabulka a 8 kartiček: přiřaď sumu k číslu - vhodné jako desetiminutovka,
- tabulka spoj 10 sum s číslem,
- vyjádřit 8 skupinek mincí pomocí jiných mincí,
- 7 příkladů, kdo má víc? kolik jeden druhému dá, aby měli oba stejně?
- 8 příkladů na porovnávání: kdo ze 3 kamarádů si výrobek může dovolit?
- 15 příkladů (náznak budoucího násobení): spoj částku v ruce se správnou cenovkou, některé mince psáno tři krát, čtyři krát apod...
- zaokrouhlování: tabulka k vybarvení s 26 položkami výrobků, kolik celých euro zaplatím na kase za každou?
- 75 kartiček (25 výrobky a ceny, 25 skupinek mincí a bankovek, 25 desetinných částek v eurech) pro opakované využití:
- aktivitu můžete využít jako jedno z center, kde žáci před sebe ve dvojici otáčí z jednoho balíčku kartičky. Vyšší číslo bere obě kartičky a vyhrává hráč s více kartičkami. Výběr kartiček je na Vás, "hru" lze časově omezit.
- Žáci z kartiček mohou libovolné vybrat, sestavit z nich "nákupní seznam" a řešit sčítání, dejte jim částku a můžou řešit odčítání,
- Nakopírujte do dvojice/skupiny a ať roztřídí do skupinek podle čísla, na které se ceny výrobků budou zaokrouhlovat.
- nákupní seznamy, žáci v sešitě sčítají, odčítají a případně porovnávají,
- 9 seznamů se 2 položkami,
- 9 seznamů se 3 položkami,
- 3 strany, celkem 24 úloh: Kolik mi zbyde, když si koupím? "ošklivá čísla"
- tabulka s 6 desetinnými čísly a žák provádí početní operace plus a mínus, bez podpory mincí,
- 1 strana s 6 předtištěnými vzory nákupních listů, osvědčilo se pro přehlednost psaní zápisů nákupních seznamů, pro aktivitu sčítání a odčítání s výrobky a cenami z kartiček.